Overheid verwacht 5,6 mrd aan wegenbelasting in 2016

Nederlandse autobezitters gaan in 2016 ongeveer honderd miljoen euro meer aan wegenbelasting betalen dan in 2015 tot een totaal van 5,6 miljard euro.

Deze toename komt onder meer door een groeiend wagenpark en een strikter beleid voor vrijstellingen voor bijvoorbeeld oldtimers en energiezuinige auto’s, zo meldt het CBS op basis van onderzoek naar de begrotingen voor 2016 van Rijk en provincies. De motorrijtuigenbelasting (mrb) bestaat uit twee delen. Het grootste deel, het Rijksdeel, stijgt met 2,4 procent naar bijna 4,1 miljard euro. Het deel dat is bestemd voor de provincies, ruim anderhalf miljard euro, blijft nagenoeg gelijk.
De zogeheten provinciale opcenten op de mrb zijn de belangrijkste van de inkomstenbronnen waarvan de provincies zelf de hoogte kunnen bepalen. In Friesland bijvoorbeeld is ervoor gekozen de opcenten met bijna 27 procent te verlagen om een impuls te geven aan de economie. Drenthe verhoogt de opcenten juist met 1,9 procent om meer armslag te krijgen in de begroting. (bron: CBS/ANP)

 

Overheid verwacht 5,6 mrd aan wegenbelasting in 2016 - Automobielmanagement.nl

Overheid verwacht 5,6 mrd aan wegenbelasting in 2016

Nederlandse autobezitters gaan in 2016 ongeveer honderd miljoen euro meer aan wegenbelasting betalen dan in 2015 tot een totaal van 5,6 miljard euro.

Deze toename komt onder meer door een groeiend wagenpark en een strikter beleid voor vrijstellingen voor bijvoorbeeld oldtimers en energiezuinige auto’s, zo meldt het CBS op basis van onderzoek naar de begrotingen voor 2016 van Rijk en provincies. De motorrijtuigenbelasting (mrb) bestaat uit twee delen. Het grootste deel, het Rijksdeel, stijgt met 2,4 procent naar bijna 4,1 miljard euro. Het deel dat is bestemd voor de provincies, ruim anderhalf miljard euro, blijft nagenoeg gelijk.
De zogeheten provinciale opcenten op de mrb zijn de belangrijkste van de inkomstenbronnen waarvan de provincies zelf de hoogte kunnen bepalen. In Friesland bijvoorbeeld is ervoor gekozen de opcenten met bijna 27 procent te verlagen om een impuls te geven aan de economie. Drenthe verhoogt de opcenten juist met 1,9 procent om meer armslag te krijgen in de begroting. (bron: CBS/ANP)