Commissaris voor interne markt en industrie Elzbieta Bienkowska was toch al van plan de regels voor de typekeuring wat aan te trekken maar heeft haar eerdere voorstellen nu drastisch aangepast. De commissaris doet dat mede onder druk van het Europees Parlement, dat vindt dat ze veel te slap optreedt in het dieselschandaal. In haar nieuwe voorstel blijft het huidige systeem waarbij de afzonderlijke EU-landen de toelatingskeuring zelf uitvoeren bestaan. Maar de eisen die gesteld worden aan de keuringsdiensten zelf worden scherper. Tot nu toe mogen die betaald worden door de autofabrikanten zelf, maar dat moet straks via een omweg langs de staat om zo belangenverstrengeling te voorkomen. De keuringsdiensten zullen ook regelmatig controle krijgen. Voldoen ze niet aan de gestelde normen, dan kan de Commissie zelf volgens de plannen van Bienkowska hun vergunning opschorten of intrekken en boetes opleggen. Haar voorstellen moeten nog wel door de ministerraad waar grote autolanden als Duitsland of Frankrijk meestal op de rem gaan staan als hun auto-industrie in gevaar dreigt te komen.