Lobbybeleid autofabrikanten te troebel

Autofabrikanten zijn niet transparent genoeg over hun lobby-activiteiten na het VW-dieselschandaal. Dat kan de verhoudingen met hun grootste aandeelhouders onder druk zetten.

ShareAction, een groepering die verschillende grote institutionele beleggers vertegenwoordigt, schreef alle autofabrikanten aan met vragen over hun lobby-activiteiten. Ford, PSA Peugeot-Citroen en Renault-Nissan reageerden helemaal niet op dat verzoek terwijl de meeste andere grote autobedrijven slechts vage antwoorden gaven. "Dat duidt op een transparantie-probleem in de sector," stelt ShareAction.

Volgens de groep willen de investeerders, die vaak enorme belangen in autobedrijven hebben, graag weten wat er precies aan de hand is ook al is tot nu toe niet gebleken dat andere bedrijven dan VW sjoemelsoftware hebben toegepast. Dat is vooral het geval door de aanhoudende berichten over te nauwe banden tussen de autosector en de overheden die besluiten nemen over emissies en dergelijke. Dat investeerders fors verlies kunnen lijden, bleek onlangs bij Renault waarvan de aandelenkoers meer dan tien procent kelderde na berichten over een inval wegens vermeend gesjoemel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Lobbybeleid autofabrikanten te troebel - Automobielmanagement.nl

Lobbybeleid autofabrikanten te troebel

Autofabrikanten zijn niet transparent genoeg over hun lobby-activiteiten na het VW-dieselschandaal. Dat kan de verhoudingen met hun grootste aandeelhouders onder druk zetten.

ShareAction, een groepering die verschillende grote institutionele beleggers vertegenwoordigt, schreef alle autofabrikanten aan met vragen over hun lobby-activiteiten. Ford, PSA Peugeot-Citroen en Renault-Nissan reageerden helemaal niet op dat verzoek terwijl de meeste andere grote autobedrijven slechts vage antwoorden gaven. "Dat duidt op een transparantie-probleem in de sector," stelt ShareAction.

Volgens de groep willen de investeerders, die vaak enorme belangen in autobedrijven hebben, graag weten wat er precies aan de hand is ook al is tot nu toe niet gebleken dat andere bedrijven dan VW sjoemelsoftware hebben toegepast. Dat is vooral het geval door de aanhoudende berichten over te nauwe banden tussen de autosector en de overheden die besluiten nemen over emissies en dergelijke. Dat investeerders fors verlies kunnen lijden, bleek onlangs bij Renault waarvan de aandelenkoers meer dan tien procent kelderde na berichten over een inval wegens vermeend gesjoemel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding