"Als onderneming prefereren wij natuurlijk dat het Verenigd Koninkrijk in de Europese Unie blijft – dat is het verstandigste voor de banen, de handel en de kosten", zegt ceo Carlos Ghosn van Nissan. "Voor ons is een stabiele situatie beter dan een verzameling van onbekende zaken."  Ghosn zei ook dat Nissan zich committeert aan de bestaande besluiten tot investeringen in Engeland, waar de Japanse fabrikant een grote fabriek heeft in het noordoosten. Nissan bouwt daar auto’s van de merken Nissan en Infiniti. "Het is duidelijk dat wij de Nissan-fabriek en het engineering center zo concurrerend mogelijk willen houden. In de toekomst zullen we alle besluiten tot investeringen steeds per geval bekijken, net zoals we dat nu doen."

‘Erg belangrijk’

Ford-baas Mark Fields zei tegen Bloomberg Television dat de Amerikaanse autofabrikant denkt dat het ‘erg belangrijk’ is voor het Verenigd Koninkrijk onderdeel te zijn van één markt en dat het beter is voor het Verenigd Koninkrijk om wel onderdeel te zijn van een (hervormde) Europese Unie. Bodo Übber, de financiële topman van Daimler, heeft in New York tegen verslaggevers gezegd dat hij vóór het Europese ideaal is. "Hoe groter het is, hoe beter."

Toegang tot grote markt

Buitenlandse autofabrikanten hebben belang bij het debat over een eventuele Brexit vanwege de toegang tot zowel de grote consumentenmarkt van het Verenigd Koninkrijk als de toegang van het land tot het blok van de 28 Europese staten. Veel merken hebben fabrieken in het VK. "Wij bouwen meer auto’s in het noordoosten van Engeland dan in er in heel Italië worden gebouwd, vanwege het grote succes van Nissan", aldus David Cameron.  Volgens hem is het ‘de moeite waard’ naar het bedrijf te luisteren.

Referendum

De Britten gaan op 23 juni stemmen over het feit of het land in de EU moet blijven of niet (Brexit). Nissan heeft gezegd dat het rechtstreek werk biedt aan achtduizend medewerkers en nog eens aan 32 duizend via de toelevering en de dealers. Nissan bouwde vorig jaar 475 duizend auto’s in het Verenigd Koninkrijk – waarvan tachtig procent werd geëxporteerd. Mike Hawes, de baas van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) zei al eerder dat het aanstaande referendum effect kan hebben op de toekomstige groei van de markt. "Europa is onze grootste handelspartner en het lidmaatschap van ons is essentieel voor onze automotive sector om toekomstige groei en werkgelegenheid te kunnen veiligstellen."

Het Verenigd Koninkrijk heeft vorig jaar 58 procent van zijn autoproductie geëxporteerd naar lidstaten van de EU (+11%).

(bronnen: Bloomberg / Automotive News Europe)