Nu is ook de opvolger van Martin Winterkorn, Matthias Müller, in het vizier van de aanklagers in de Verenigde Staten. In drie collectieve aanklachten moet hij verantwoording afleggen over het uitlaatgasschandaal. De aanklachten zijn afgelopen maandag al bij de rechtbank in San Fransisco (Californië) ingediend, zo meldt het Duitse persagentschap dpa.  Het gaat bij de aanklachten om verwijten als bedrog, contractbreuk, misleidende reclame  en concurrentievervalsing. In de aanklachten gaat het er hard aan toe: ‘Volkswagens illegale complot ontstond uit gierigheid en uit de ambitie de wereldwijde automarkt tegen elke prijs te domineren’, zo staat geschreven. Men spreek van ‘een van de meest onbeschaamde ondernemingsmisdaden in de geschiedenis’. Het VW-concern liet via een woordvoerder weten dat het de aanklachten ter kennisneming heeft aangenomen. Nu wordt de inhoud ervan intern bekeken. 

 

Stem ook op de poll op de homepage van deze site: ‘De reputatie van Volkswagen is blijvend beschadigd’. Mee eens? Of oneens? Het percentage ‘geen mening’ is erg hoog ….

Weten of veronachtzamen

Müller wordt onder meer verweten dat hij van het schandaal heeft geprofiteerd want het VW-marktaandeel is op illegale wijze verhoogd. Müller is als Porsche-chef al jaren lang de luitenant van Winterkorn geweest. Vervolgens moet hij zich verantwoorden voor de uitlaatgasresultaten van de Porsche Cayenne diesel. Of hij heeft van de sjoemelarij geweten, of hij heeft de gang van zaken simpelweg  veronachtzaamd, zo is de redenering. In de afgelopen week sprak Müller in een interview opvallend genoeg nog met optimisme over de ontwikkeling van de zaken van Volkswagen in de VS.     

Civiele procedure

Maar niet alleen Winterkorn en Müller komen aan bod. Ook andere topfunctionarissen heeft men op de korrel. Zo betreft het Rupert Stadler en Volkmar Denner, respectievelijk de ceo van Audi en van toeleverancier Bosch. Voorts gaat het om de reeds vertrokken otwikkelingschefs Ulrich Hackenberg en Wolfgang Hatz. Maar vooral Winterkorn is de sjaak: als hoofdarchitect heeft hij geprobeerd de verkopen in de VS met bedrog te verhogen.
En dan hebben we nog de chef van VW USA, Michael Horn. Hij is samen met Winterkorn al eerder aangeklaagd door de Amerikaanse Justitie.  Het Ministerie van Justitie heeft in januari  een civiele procedure gestart in opdracht van EPA (Environmental  Protection Agency) tegen het Duitse concern.  Theoretisch hangt Volkswagen hier een boete van 46 miljard dollar (42 mrd euro) boven het hoofd.

Gebundeld

Meer dan vijfhonderd civiele aanklachten van Amerikaanse burgers zijn in december al in Californië gebundeld om de zaak de zaak niet onnodig ingewikkeld te maken.  Achter deze aanklachten staan automobilisten en dealers die zich bedrogen voelen. Die dealers willen ook schadevergoeding.  Omdat VW zijn vermeende milieuvriendelijk clean diesel-technologie zo agressief heeft vermarkt, hebben de dealers maar weinig echt schone auto’s verkocht, zo luidt de redenering.

Defeat device

Volkswagen staat op veel fronten onder druk. Want men is het ook nog niet eens met de Amerikaanse overheidsinstanties over het verwijderen van het  ‘Defeat Device’ in zo’n zeshonderd duizend auto’s in de VS. Om de klanten in de VS een beetje te paaien, heeft het concern al veel geld uitgegeven voor tegoedbonnen. Volkswagen heeft ook de steradvocaat Kenneth Feinberg opdracht gegeven te proberen een oplossing te bedenken die buiten het gerecht om gaat en de zaak zal versnellen. Feinberg heeft bijvoorbeeld eerder GM bijgestaan in de zaak met de contactslot die honderd mensen het leven kostte en honderden miljoenen aan schadevergoedingen heeft opgeleverd.


Hoe dan ook,  één ding wordt door de aanklachten wel duidelijk. Het feit dat volgens Volkswagen maar enkelen in het concern van de sjoemel zouden hebben geweten, wordt door de aanklagers in de VS als ongeloofwaardig gezien. (bronnen: dpa /automobilwoche)