Men wil belastingvoordelen voor diesel ten opzichte van benzine stapsgewijs afbouwen, zeggen de betrokken ministers van de deelstaten Noordrijn-Westfalen, Bremen, Hamburg, Hessen en Nedersachsen in een gezamenlijk stuk, waarover de het Duitse persbureau dpa beschikt. Het komt voort uit een voorstel om hierover een besluit te nemen op de speciale conferentie van milieuministers in verband met het uitlaatgasschandaal (donderdag 8 april) in Berlijn. Men wil ook proeven doen met snelheidsbeperking tot 30 km/u en met quota voor de autofabrikanten voor elektrische auto’s.
De milieuministerconferentie neemt alleen unanieme besluiten maar al met al zou de overeenstemming groot zijn, zo zei staatssecretaris Gaebler van verkeer en milieu van de deelstaat Berlijn tegen het persbureau. Hoewel, het dieselthema is onderwerp van discussie. "Qua CO2-uitstoot heeft de diesel een behoorlijk voordeel. Ik denk dat we daarom de zaak moeten laten zoals hij is."

Bij de kwestie ontbreken de handtekeningen van de milieuministers van de deelstaten Baden-Württemberg (Porsche en Mercedes) en Beieren (Audi en BMW). Bij alle vier deze merken is bekend dat zij hoge aandelen dieselmotoren produceren en bovendien overwegend zwaardere auto’s bouwen die meer milieubelastend zijn. In de deelstaat Nedersachsen, waar een op de vijf mensen bij het Volkswagen-concern werkt, steunt men het voorstel over de afbouw van de belastingvoordelen voor de diesel ook omdat het kan werken als een hefboom voor de omzetting.

De vertegenwoordiger van Greenpeace, Tobias Austrup, noemde het voorstel van de vijf milieuministers een oorvijg voor verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) van de centrale regering die de opheldering van het dieselschandaal zou laten versloffen. De uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof zullen ook dit jaar in veel steden de normen overschrijden. De voortellen van de deelstaten gaan wat Austrup betreft in de goede richting. (bron: dpa)