De verkeersministers van de 28 lidstaten van de Europese Unie kwamen bijeen voor overleg over standaardisatie van de wetgeving en de techniek rond autonoom rijden. Doel van de meeting was om in alle EU-landen te komen tot gelijke wetgeving rond het testen en verkopen van autonoom rijdende auto’s en de aansprakelijkheid daarbij.

Renault presenteerde voor het eerst drie demonstratiemodellen "Renault Espace Autonomous Driving", die inmiddels duizenden uren op de openbare weg in Europa hebben gereden.

"Vandaag wordt een belangrijk nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van autonoom rijden op de weg. Renault werkt nauw samen met industriële partners, andere autofabrikanten en wetgevers aan een veilige en een stressloze toekomst op de weg" aldus Rémi Bastien, Directeur Prospective Autonomous Driving, Renault-Nissan Alliance.

 

Iedereen
Tussen nu en 2020 introduceert Renault modellen die voorzien zijn van de functie autonoom rijden "single-lane control", waarmee op de snelweg autonoom gereden kan worden op één rijstrook. Vanaf 2020 wil Renault de eerste volume autofabrikant zijn die, volledig veilig, auto’s voor het grote publiek uitrust met "eyes off/hands off" technologie en dat tegen betaalbare prijzen. Deze technologie moet autorijden veiliger en prettiger maken en ervoor zorgen dat bestuurders hun tijd optimaal kunnen gebruiken.

 

Wolfgang Epple, director of research and technology van Jaguar Land Rover, vertelt: "We werken allemaal aan opwindende technologie voor autonoom rijden. Om die succesvol in de praktijk te introduceren, moeten autofabrikanten, telecomproviders en aanbieders van infrastructurele systemen met elkaar samenwerken. Er moet een algemene standaard komen, zodat auto’s effectief met elkaar en met de infrastructuur kunnen communiceren. Dan kan Jaguar Land Rover technologie ontwikkelen die praktisch bruikbaar, toegankelijk en betaalbaar is voor klanten."
Belangrijke uitgangspunten voor Jaguar Land Rover zijn:
Jaguar Land Rover wil meerdere vormen van autonome en connected mobiliteit aanbieden. Autorijden moet ook in de toekomst plezierig zijn; auto’s moeten desgewenst autonoom rijden als de bestuurder dat wil, maar moeten ook voorzien zijn van intelligente systemen die de bestuurder in meer of mindere mate te betrekken bij het rijden.
De reeks sensors en geavanceerde rijhulpsystemen die autonoom rijden mogelijk maken, maken de auto ook veiliger als de bestuurder zelf de auto bestuurt. Binnen tien jaar is een intelligente auto van Jaguar Land Rover realiteit; de fabrikant start nog dit jaar met het testen van de techniek.