ACEA: “Autofabrikanten willen graag nieuwe testmethode”

“We moeten snel vooruit met nieuwe testmethoden om de kloof met de laboratoriumtesten te overbruggen. Die nieuwe testmethode RDE vergt een enorme inspanning van de Europese autofabrikanten, zowel wat betreft investeringen als productie, maar onze industrie zal die uitdaging oppakken.”

Dat zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van autokoepel Acea naar aanleiding van de resultaten van door de Duitse en Britse autoriteiten uitgevoerde emissietesten op een groot aantal auto’s. Daaruit bleek dat alle modellen onder werkelijke rij-omstandigheden meer uitstoot vertonen dan bij de officiële laboratoriumtesten. Maar dat is al lang bekend, benadrukt Jonnaert. "De huidige testcyclus NEDC, die uit de jaren ’80 stamt, is nu achterhaald. Daarom pleiten we al jaren voor een updated laboratorium test samen met aanvullende onderzoeken om de emissie bij het weggebruik te testen."  

De nieuwe procedure staat bekend als RDE. Acea verwijt de Europese autoriteiten min of meer daar veel te lang mee te dralen. De Commissie wil RDE in vier stappen invoeren maar daarvan zijn er pas twee gerealiseerd. Voorstellen voor fase drie zijn in oktober te verwachten terwijl de laatste fase voor begin 2017 op de agenda staat. De voorstellen moeten dan nog wel door de Europese besluitvorming die veel tijd in beslag kan nemen. "De fabrikanten steunen deze benadering volledig en pleiten voor een prompte invoering van deze nieuwe regels die duidelijkheid zullen verschaffen aan onze klanten en de sector zelf."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ACEA: “Autofabrikanten willen graag nieuwe testmethode” - Automobielmanagement.nl

ACEA: “Autofabrikanten willen graag nieuwe testmethode”

“We moeten snel vooruit met nieuwe testmethoden om de kloof met de laboratoriumtesten te overbruggen. Die nieuwe testmethode RDE vergt een enorme inspanning van de Europese autofabrikanten, zowel wat betreft investeringen als productie, maar onze industrie zal die uitdaging oppakken.”

Dat zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van autokoepel Acea naar aanleiding van de resultaten van door de Duitse en Britse autoriteiten uitgevoerde emissietesten op een groot aantal auto’s. Daaruit bleek dat alle modellen onder werkelijke rij-omstandigheden meer uitstoot vertonen dan bij de officiële laboratoriumtesten. Maar dat is al lang bekend, benadrukt Jonnaert. "De huidige testcyclus NEDC, die uit de jaren ’80 stamt, is nu achterhaald. Daarom pleiten we al jaren voor een updated laboratorium test samen met aanvullende onderzoeken om de emissie bij het weggebruik te testen."  

De nieuwe procedure staat bekend als RDE. Acea verwijt de Europese autoriteiten min of meer daar veel te lang mee te dralen. De Commissie wil RDE in vier stappen invoeren maar daarvan zijn er pas twee gerealiseerd. Voorstellen voor fase drie zijn in oktober te verwachten terwijl de laatste fase voor begin 2017 op de agenda staat. De voorstellen moeten dan nog wel door de Europese besluitvorming die veel tijd in beslag kan nemen. "De fabrikanten steunen deze benadering volledig en pleiten voor een prompte invoering van deze nieuwe regels die duidelijkheid zullen verschaffen aan onze klanten en de sector zelf."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding