Bijtelling PHEV’s in 2017 al naar 22%

Het Kabinet zet vol in op het stimuleren van nulemissieauto’s. Met ingang van 2017 zal de bijtelling voor geheel elektrische auto’s (EV’s) tot en met 2020 4% bedragen. Deze nulemissieauto’s behouden tot en met 2020 ook een vrijstelling van MRB en BPM. Zoals bekend gaat voor gewone auto’s, maar ook voor hybride (de PHEV’s) vanaf 2017 de bijtelling van 22% gelden.

Wetsvoorstel

Nog altijd gaat het om een wetsvoorstel. Staatssecretaris Wiebes heeft vrijdag 3 juni zijn memorie van antwoord bij de Autobrief II naar de Eerste Kamer gestuurd. De Eerste Kamer bespreekt dinsdag 7 juni de nadere procedure.

PHEV

De fiscale stimulering van hybride auto’s (PHEV’s) wordt afgebouwd. Om de PHEV’s in de komende jaren vooral voor de particuliere markt nog aantrekkelijk te houden zal het halftarief voor de MRB voor PHEV’s met een uitstoot tot 50 gram CO2 per kilometer nog gelden tot en met 2020.
Met ingang van 2017 vervalt voor nieuwe PHEV’s de milieugerelateerde korting in de bijtelling, zodat dan voor deze auto’s het algemene tarief van 22% geldt. De eerder voorgestelde gefaseerde afbouw is van de baan.

Onderstaand vindt u een overzicht van de belangrijkste maatregelen op het gebied van de bijtelling vanaf 2015, inclusief de in een wetsvoorstel uitgewerkte plannen uit Autobrief II.

 

Bijtelling 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Typisch eigenlijk: het ene moment denkt de overheid de planeet te gaan redden en wordt massaal ingezet (lees: gesubsidieerd) op de PHEV, een jaartje later gaat het roer volledig om. Aangezien er geen volwaardig, betaalbaar elektrisch alternatief is voor de kilometervreter, gaan we dus weer terug naar de oude situatie en zal de diesel en de zuinige benzineauto weer meer ingezet worden.

Geplaatst door: Marc Klaver op
Bijtelling PHEV’s in 2017 al naar 22% - Automobielmanagement.nl

Bijtelling PHEV’s in 2017 al naar 22%

Het Kabinet zet vol in op het stimuleren van nulemissieauto’s. Met ingang van 2017 zal de bijtelling voor geheel elektrische auto’s (EV’s) tot en met 2020 4% bedragen. Deze nulemissieauto’s behouden tot en met 2020 ook een vrijstelling van MRB en BPM. Zoals bekend gaat voor gewone auto’s, maar ook voor hybride (de PHEV’s) vanaf 2017 de bijtelling van 22% gelden.

Wetsvoorstel

Nog altijd gaat het om een wetsvoorstel. Staatssecretaris Wiebes heeft vrijdag 3 juni zijn memorie van antwoord bij de Autobrief II naar de Eerste Kamer gestuurd. De Eerste Kamer bespreekt dinsdag 7 juni de nadere procedure.

PHEV

De fiscale stimulering van hybride auto’s (PHEV’s) wordt afgebouwd. Om de PHEV’s in de komende jaren vooral voor de particuliere markt nog aantrekkelijk te houden zal het halftarief voor de MRB voor PHEV’s met een uitstoot tot 50 gram CO2 per kilometer nog gelden tot en met 2020.
Met ingang van 2017 vervalt voor nieuwe PHEV’s de milieugerelateerde korting in de bijtelling, zodat dan voor deze auto’s het algemene tarief van 22% geldt. De eerder voorgestelde gefaseerde afbouw is van de baan.

Onderstaand vindt u een overzicht van de belangrijkste maatregelen op het gebied van de bijtelling vanaf 2015, inclusief de in een wetsvoorstel uitgewerkte plannen uit Autobrief II.

 

Bijtelling 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Typisch eigenlijk: het ene moment denkt de overheid de planeet te gaan redden en wordt massaal ingezet (lees: gesubsidieerd) op de PHEV, een jaartje later gaat het roer volledig om. Aangezien er geen volwaardig, betaalbaar elektrisch alternatief is voor de kilometervreter, gaan we dus weer terug naar de oude situatie en zal de diesel en de zuinige benzineauto weer meer ingezet worden.

Geplaatst door: Marc Klaver op