"We hebben die brief pas ontvangen en onze juristen kijken er op dit moment naar," bevestigt een woordvoerster van de Consumentenbond. De Nederlandse organisatie schaart zich voor deze zaak zoveel mogelijk onder de paraplu van de Europese koepel BEUC: "Samen en op Europees niveau staan we sterker dan ieder land voor zich. Ook Volkswagen werkt wat dit probleem betreft op Europese schaal dus zo sluit je daar beter op aan." BEUC heeft al eerder uitgesproken dat getroffen consumenten gecompenseerd moeten worden voor eventuele schade. "Maar dat ligt in elk land anders. Ook de juridische regels verschillen. Waarom bijvoorbeeld Test-Aankoop in België wel een gezamenlijke schadeclaim heeft ingediend moet je eigenlijk aan hen vragen."

De Consumentenbond weet niet precies hoeveel dieselrijders bij het schandaal betrokken zijn. "In Nederland is diesel minder populair dan in veel andere landen. Bovendien zijn het vaak zakelijke rijders. Een flink deel van hen heeft ook geprofiteerd van de lagere emissiecijfers omdat daardoor de bijtelling lager uitviel. Wat eigenlijk op dit moment het belangrijkste probleem is, is het gebrek aan openheid bij Volkswagen. We weten niet om hoeveel mensen het gaat en wat er nou precies aan gedaan gaat worden. Als Consumentenbond volgen we de zaak echter wel op de voet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding