Autoprijzen moeten duidelijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat de autobranche de prijzen van nieuwe auto’s duidelijker moet maken. Onvermijdbare kosten, met name het rijklaar maken, moeten voortaan in de geadverteerde prijzen worden opgenomen.

ACM

 ‘’Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden,” vindt de ACM. Als dat niet gebeurt, dan dreigt de ACM met boetes of andere maatregelen. De Bovag stelt dat dat niet mag betekenen dat ook de bijtelling hoger wordt en de verzekering duurder. Daarvoor moet onverminderd de catalogusprijs blijven gelden.

Bij de autodealer betaal je bijna altijd meer dan in de advertentie staat, zegt de ACM. Dat komt door de rijklaarkosten die kunnen oplopen van 600 tot wel 1500 euro per auto. Die conclusie trekt ACM na het beoordelen van advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken. ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten.

‘Autorijklaarkosten’ zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage, legt de ACM uit. Deze kosten moeten gemaakt worden om met de nieuwe auto uit de garage te kunnen rijden. In de wet staat dat alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. ‘’Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt. Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan,” zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM. De dienst voegt daar aan toe dat dealers natuurlijk wel kunnen afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de auto wordt gekocht.

De Bovag is niet helemaal tevreden over de uitspraak van de ACM. ‘’De vorm die ze hebben gekozen is onhandig. We snappen het probleem en we zijn voor transparantie, maar deze oplossing is niet de elegantste. Het is immers de catalogusprijs die de grondslag vormt voor verzekeringspremies en de bijtelling. Op zich is het gunstig dat de rijklaarkosten niet bij de catalogusprijs in zitten, want de grondslag voor de bijtelling is daardoor lager.”

Autoprijzen moeten duidelijker - Automobielmanagement.nl

Autoprijzen moeten duidelijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat de autobranche de prijzen van nieuwe auto’s duidelijker moet maken. Onvermijdbare kosten, met name het rijklaar maken, moeten voortaan in de geadverteerde prijzen worden opgenomen.

ACM

 ‘’Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden,” vindt de ACM. Als dat niet gebeurt, dan dreigt de ACM met boetes of andere maatregelen. De Bovag stelt dat dat niet mag betekenen dat ook de bijtelling hoger wordt en de verzekering duurder. Daarvoor moet onverminderd de catalogusprijs blijven gelden.

Bij de autodealer betaal je bijna altijd meer dan in de advertentie staat, zegt de ACM. Dat komt door de rijklaarkosten die kunnen oplopen van 600 tot wel 1500 euro per auto. Die conclusie trekt ACM na het beoordelen van advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken. ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten.

‘Autorijklaarkosten’ zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage, legt de ACM uit. Deze kosten moeten gemaakt worden om met de nieuwe auto uit de garage te kunnen rijden. In de wet staat dat alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. ‘’Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt. Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan,” zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM. De dienst voegt daar aan toe dat dealers natuurlijk wel kunnen afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de auto wordt gekocht.

De Bovag is niet helemaal tevreden over de uitspraak van de ACM. ‘’De vorm die ze hebben gekozen is onhandig. We snappen het probleem en we zijn voor transparantie, maar deze oplossing is niet de elegantste. Het is immers de catalogusprijs die de grondslag vormt voor verzekeringspremies en de bijtelling. Op zich is het gunstig dat de rijklaarkosten niet bij de catalogusprijs in zitten, want de grondslag voor de bijtelling is daardoor lager.”