Europa kan sjoemelen harder aanpakken

De Europese Commissie kan binnenkort harder gaan optreden tegen sjoemelen door autofabrikanten.

Brussel kan dan de vergunning intrekken van de nationale keuringsinstanties, dat zijn de diensten die nieuwe modellen moeten goedkeuren voor de Europese markt, en kan de autobouwers zelf boetes opleggen tot 30.000 euro per ‘sjoemelende’ auto.

Europees parlement

De plannen zijn goedgekeurd door de ministers van economische zaken. Duitsland stemde niet voor en liet zelfs noteren dat het zich zorgen maakt over de regeling. De regels gaan gelden voor nieuwe modellen die de autofabrikanten op de markt willen brengen. Zo gaan er strenge eisen gelden voor de onafhankelijkheid van de keuringsinstanties, zoals in ons land de RDW en in Duitsland de KBA. In dat kader moeten dergelijke instellingen betaald worden uit een algemene heffing voor de autosector en niet langer via directe betalingen door de afzonderlijke autofabrikanten. Ook wordt het Europese toezicht op de keuringsdiensten beter geregeld. De Europese landen moeten bovendien minstens 1 op de 50.000 nieuwe wagens aan een aparte inspectie onderwerpen. De voorstellen moeten nog door het Europees Parlement dat eerder al heeft laten weten dat het liever een nog strengere aanpak wenst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europa kan sjoemelen harder aanpakken - Automobielmanagement.nl

Europa kan sjoemelen harder aanpakken

De Europese Commissie kan binnenkort harder gaan optreden tegen sjoemelen door autofabrikanten.

Brussel kan dan de vergunning intrekken van de nationale keuringsinstanties, dat zijn de diensten die nieuwe modellen moeten goedkeuren voor de Europese markt, en kan de autobouwers zelf boetes opleggen tot 30.000 euro per ‘sjoemelende’ auto.

Europees parlement

De plannen zijn goedgekeurd door de ministers van economische zaken. Duitsland stemde niet voor en liet zelfs noteren dat het zich zorgen maakt over de regeling. De regels gaan gelden voor nieuwe modellen die de autofabrikanten op de markt willen brengen. Zo gaan er strenge eisen gelden voor de onafhankelijkheid van de keuringsinstanties, zoals in ons land de RDW en in Duitsland de KBA. In dat kader moeten dergelijke instellingen betaald worden uit een algemene heffing voor de autosector en niet langer via directe betalingen door de afzonderlijke autofabrikanten. Ook wordt het Europese toezicht op de keuringsdiensten beter geregeld. De Europese landen moeten bovendien minstens 1 op de 50.000 nieuwe wagens aan een aparte inspectie onderwerpen. De voorstellen moeten nog door het Europees Parlement dat eerder al heeft laten weten dat het liever een nog strengere aanpak wenst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding