Daarmee zouden ze deze technologie hebben tegengehouden en onderling hebben geregeld wanneer nieuwe vindingen wel in de auto’s geïnstalleerd zouden worden. Als dat inderdaad het geval blijkt, dan kunnen de autofabrikanten vele miljarden euro’s aan boetes opgelegd krijgen.

Brussel begint met dit diepgravende onderzoek op grond van informatie dat medewerkers van de Duitse automerken hebben samengespannen om het gebruik van schonere technologieën in auto’s in de EU tegen te houden, aldus een verklaring van de Europese Commissie. Ook wordt onderzocht of er verboden afspraken zijn gemaakt over andere onderwerpen rond het ontwerp en de productie van personenauto’s.

Vorig jaar oktober liet de EU al invallen doen bij de kantoren van BMW, Daimler, Volkswagen en de VW-zusterbedrijven Audi en Porsche. Bij dergelijke invallen zoeken de inspecteurs naar bewijzen dat er illegale bijeenkomsten zijn gehouden of afspraken zijn gemaakt. Als dat wordt bewezen, dan betekent dat volgens Europees commissaris van mededinging Margrethe Vestager dat consumenten niet de kans hebben gekregen om minder vervuilende auto’s te kopen.

De Commissie voegt er wel aan toe dat er nog geen aanwijzingen zijn dat er inderdaad is samengespannen bij de ontwikkeling en productie van sjoemelsoftware.