Vorige week liet staatssecretaris Snel van Financiën de Tweede Kamer weten dat de WLTP geen reden is om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen. Uit het onderzoek van TNO is namelijk niet gebleken dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC CO2-uitstoot. "De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder".

RAI Vereniging reageert teleurgesteld. Zij verwachten dat de autobelastingen op nieuwe auto’s komende periode weer verder stijgen en auto’s daardoor nog duurder worden. "Wij zien ook dat de overgang naar WLTP met veel onzekerheden gepaard gaat, maar wijzen op diverse onafhankelijke onderzoeken die aantonen dat onder de nieuwe emissietest de gemiddelde CO2-uitstoot zo’n 10 gram hoger ligt. Omdat in Nederland de BPM op CO2 is gebaseerd, heeft dit grote gevolgen voor de prijs", aldus RAI-voorzitter Steven van Eijck. 

23 gram hogere uitstoot

Reden voor AutoDisk, leverancier van autogegevens en autodata, om in haar databestand te duiken. Het heeft inmiddels meer resultaten vanuit zijn dataverwerking beschikbaar. Wat blijkt? De stijging van NEDC naar NEDC 2.0 (de waarde die wordt gebruikt zolang er nog geen echte BPM-tabel is gebaseerd op de WLTP-waarde) ligt met een gemiddelde van bijna 12 gram meer zelfs nog een fractie hoger dan het genoemde gemiddelde van 10 gram. "Zonder aanpassingen resulteert dit dus al in een forse stijging van BPM. Wanneer we al verder vooruit kijken naar WLTP dan gaan deze cijfers al richting de 23 gram hogere uitstoot ten opzichte van NEDC 2.0″, aldus Alain Snel, directeur van AutoDisk (geen familie van…).
De staatssecretaris wacht nu vervolgonderzoek van TNO af die in mei 2019 wordt verwacht. Dan zijn er ook meer uitstootgegevens van WLTP-auto’s beschikbaar. RAI Vereniging dringt er nu bij de Tweede Kamer op aan om zo snel mogelijk met de staatssecretaris in gesprek te gaan en alsnog te verzoeken de BPM-tarieven aan te passen. Dat laatste is overigens wel in andere EU-lidstaten gebeurd.

Bron: Trends in Autoleasing