Hele autowereld valt over Amsterdamse plannen

Bizar, luchtfietserij, onrealistisch en zeker niet haalbaar. De kritiek van de autowereld op de plannen van Amsterdam om in 2030 alleen nog elektrische auto’s toe te laten in de stad is niet mals.

Column Clem Dickmann: Amsterdams Utopia

“Autorijden wordt zo iets voor de elite want elektrische wagens zijn tot nu toe veel te duur voor de gewone man. En het leidt ook helemaal niet tot schonere lucht, wat juist de bedoeling is. Beloof Amsterdammers nou niet dat ze drie maanden langer zullen leven, dat is gewoon niet waar,’’ zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging.

Links groen

Het links-groene gemeentebestuur van Amsterdam wil over een goede tien jaar alle voertuigen met een benzine- of dieselmotor uit de stad bannen. Volgend jaar komt er al een milieuzone die verboden is voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder, twee jaar later gevolgd door een gebied in het centrum waar alle bussen en touringcars uitstootvrij dus hoofdzakelijk elektrisch moeten zijn.

Loodgieter

In 2025 volgt een verbod voor vrachtauto’s, bestelwagens, taxi’s en bussen met een benzine- of dieselmotor binnen de ringweg A10. In 2030 worden dan alle vervoermiddelen die gevaarlijke stoffen uitstoten, inclusief personenwagens, uit de bebouwde kom van Amsterdam verdreven. Dat geldt dus niet alleen voor Amsterdammers maar ook voor iedereen die van buiten de stad inkomt, dus ook het busje van de metselaar of loodgieter die een klus moet doen, de vrachtwagen die een restaurant of winkel komt bevoorraden en de duizenden auto’s van forensen die in de stad werken.

Soep

Het is goed te benadrukken dat het tot nu toe alleen gaat over plannen, intenties zeg maar. Het discussiestuk ‘Amsterdam Schone Stad’ moet ook nog door de raad en een inspraakprocedure waarmee we vermoedelijk wel een paar jaar verder zijn voor het allemaal écht beleid wordt. Wethouder Sharon Dijksma, verantwoordelijk voor verkeer, stelt zelf al dat aan een reeks voorwaarden moet zijn voldaan om de plannen werkelijk te kunnen realiseren. De Bovag wijst er dan ook al op ‘dat de soep misschien niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.’

Laadinfrastructuur

Essentieel element is uiteraard dat er voldoende laadinfrastructuur is om al die tienduizenden EV’s te kunnen ‘tanken’. Opmerkelijk is dat laadspecialist Fastned, die toch optimaal van de plannen moet kunnen profiteren, een waarschuwende vinger opsteekt. “Amsterdam heeft veel laadpalen, maar als alle auto’s in de stad elektrisch worden zal men op zoek moeten naar een schaalbare oplossing. Immers bij elke parkeerplaats een laadpaal realiseren en alle straten openhalen om dikkere kabels te leggen kost te veel tijd en geld”, legt pr-manager Kyra Hartlief uit in de Telegraaf. Snellaadstations zoals Fastned die neerzet werken wel veel sneller maar leggen tegelijk een veel groter beslag op het elektriciteitsnet wat de vraag oproept of dat het allemaal wel aankan.

Bovag

Bovag-voorzitter Bertho Eckhart berekent op zijn beurt dat zelfs als vanaf nu alleen maar EV’s worden verkocht, in 2030 toch pas de helft van het hele vaderlandse wagenpark elektrisch aangedreven zal worden. Dat betekent dat de vele miljoenen auto’s met een verbrandingsmotor die dan nog rondrijden de hoofdstad dus niet meer in – of uit – mogen. Zeker gezien de steeds langere levensduur van de moderne auto zal het tot ver voorbij 2030 duren voordat alles elektrisch kan zijn, als dat al zou gebeuren, aldus de Bovag. Eckhardt pleit daarom voor ‘een stapsgewijze en realistische benadering’, iets wat gezien de vele negatieve reacties vermoedelijk ook wel zal gebeuren.

Tweedehands

De Vereniging van Zakelijke Rijders voegt daar nog aan toe dat veel Nederlanders bewust voor een gebruikte auto kiezen. “De tweedehands markt voor elektrische auto’s is in 2030 nog lang niet volwassen en het aanbod zal ook nog niet groot genoeg zijn. Tevens zal niet elke ondernemer een elektrische auto willen en kunnen aanschaffen, vooral niet als de huidige nog voldoet en niet is afgeschreven.’’ De VZR wijst echter ook op de nadelen in breder verband: “Naast het feit dat particulieren en zakelijke rijders voor hogere kosten komen te staan, verwachten we ook dat dit plan de Amsterdamse economie zal schaden. Ondernemers zullen de afweging maken of ze nog wel hun goederen zullen leveren in Amsterdam en veel (zakelijke) afspraken zullen buiten Amsterdam plaatsvinden.”

Hele autowereld valt over Amsterdamse plannen - Automobielmanagement.nl

Hele autowereld valt over Amsterdamse plannen

Bizar, luchtfietserij, onrealistisch en zeker niet haalbaar. De kritiek van de autowereld op de plannen van Amsterdam om in 2030 alleen nog elektrische auto’s toe te laten in de stad is niet mals.

Column Clem Dickmann: Amsterdams Utopia

“Autorijden wordt zo iets voor de elite want elektrische wagens zijn tot nu toe veel te duur voor de gewone man. En het leidt ook helemaal niet tot schonere lucht, wat juist de bedoeling is. Beloof Amsterdammers nou niet dat ze drie maanden langer zullen leven, dat is gewoon niet waar,’’ zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging.

Links groen

Het links-groene gemeentebestuur van Amsterdam wil over een goede tien jaar alle voertuigen met een benzine- of dieselmotor uit de stad bannen. Volgend jaar komt er al een milieuzone die verboden is voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder, twee jaar later gevolgd door een gebied in het centrum waar alle bussen en touringcars uitstootvrij dus hoofdzakelijk elektrisch moeten zijn.

Loodgieter

In 2025 volgt een verbod voor vrachtauto’s, bestelwagens, taxi’s en bussen met een benzine- of dieselmotor binnen de ringweg A10. In 2030 worden dan alle vervoermiddelen die gevaarlijke stoffen uitstoten, inclusief personenwagens, uit de bebouwde kom van Amsterdam verdreven. Dat geldt dus niet alleen voor Amsterdammers maar ook voor iedereen die van buiten de stad inkomt, dus ook het busje van de metselaar of loodgieter die een klus moet doen, de vrachtwagen die een restaurant of winkel komt bevoorraden en de duizenden auto’s van forensen die in de stad werken.

Soep

Het is goed te benadrukken dat het tot nu toe alleen gaat over plannen, intenties zeg maar. Het discussiestuk ‘Amsterdam Schone Stad’ moet ook nog door de raad en een inspraakprocedure waarmee we vermoedelijk wel een paar jaar verder zijn voor het allemaal écht beleid wordt. Wethouder Sharon Dijksma, verantwoordelijk voor verkeer, stelt zelf al dat aan een reeks voorwaarden moet zijn voldaan om de plannen werkelijk te kunnen realiseren. De Bovag wijst er dan ook al op ‘dat de soep misschien niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.’

Laadinfrastructuur

Essentieel element is uiteraard dat er voldoende laadinfrastructuur is om al die tienduizenden EV’s te kunnen ‘tanken’. Opmerkelijk is dat laadspecialist Fastned, die toch optimaal van de plannen moet kunnen profiteren, een waarschuwende vinger opsteekt. “Amsterdam heeft veel laadpalen, maar als alle auto’s in de stad elektrisch worden zal men op zoek moeten naar een schaalbare oplossing. Immers bij elke parkeerplaats een laadpaal realiseren en alle straten openhalen om dikkere kabels te leggen kost te veel tijd en geld”, legt pr-manager Kyra Hartlief uit in de Telegraaf. Snellaadstations zoals Fastned die neerzet werken wel veel sneller maar leggen tegelijk een veel groter beslag op het elektriciteitsnet wat de vraag oproept of dat het allemaal wel aankan.

Bovag

Bovag-voorzitter Bertho Eckhart berekent op zijn beurt dat zelfs als vanaf nu alleen maar EV’s worden verkocht, in 2030 toch pas de helft van het hele vaderlandse wagenpark elektrisch aangedreven zal worden. Dat betekent dat de vele miljoenen auto’s met een verbrandingsmotor die dan nog rondrijden de hoofdstad dus niet meer in – of uit – mogen. Zeker gezien de steeds langere levensduur van de moderne auto zal het tot ver voorbij 2030 duren voordat alles elektrisch kan zijn, als dat al zou gebeuren, aldus de Bovag. Eckhardt pleit daarom voor ‘een stapsgewijze en realistische benadering’, iets wat gezien de vele negatieve reacties vermoedelijk ook wel zal gebeuren.

Tweedehands

De Vereniging van Zakelijke Rijders voegt daar nog aan toe dat veel Nederlanders bewust voor een gebruikte auto kiezen. “De tweedehands markt voor elektrische auto’s is in 2030 nog lang niet volwassen en het aanbod zal ook nog niet groot genoeg zijn. Tevens zal niet elke ondernemer een elektrische auto willen en kunnen aanschaffen, vooral niet als de huidige nog voldoet en niet is afgeschreven.’’ De VZR wijst echter ook op de nadelen in breder verband: “Naast het feit dat particulieren en zakelijke rijders voor hogere kosten komen te staan, verwachten we ook dat dit plan de Amsterdamse economie zal schaden. Ondernemers zullen de afweging maken of ze nog wel hun goederen zullen leveren in Amsterdam en veel (zakelijke) afspraken zullen buiten Amsterdam plaatsvinden.”