Op een officiële autolijst van de regionale overheid staat niet om welke specifieke Tesla het gaat. Wel wordt vermeld dat de leaseprijs 11.555 euro per jaar bedraagt waarbij dan nog operationele kosten van 11.623 euro per jaar opgeteld moeten worden. Staatssecretaris voor onderwijs Beate Stoffers heeft inmiddels al laten weten dat ze inderdaad een Tesla gaat regelen. “Ik heb gekeken naar de CO2 uitstoot en naar het bereik. Bovendien steunen we hiermee een bedrijf dat gaat investeren in de regio Berlijn”. Ook leden van de Senaat van Brandenburg, de staat waar Berlijn in ligt, mogen een Tesla als leaseauto kiezen.

Gigafactory

Met het besluit lopen Berlijn en Brandenburg vooruit op de komst van de Europese Gigafactory in die regio. De landsregeling en het gemeentebestuur werken momenteel in allerijl om de procedures rond te krijgen. Een week of twee geleden werd al de aankoopakte voor 302 hectare bos in Grünheide bij Berlijn getekend. Tesla wil daar al halverwege volgend jaar de eerste Model 3 auto’s van de band laten rollen. Het autobedrijf van Elon Musk heeft naar verluidt inmiddels ook de officiële aanvraag voor de beloofde staatssteun ingediend. Een plaatselijke actiegroep probeert echter voortdurend een spaak in het wiel te steken. Volgens de protesterenden is het uitgekozen perceel bos niet geschikt voor een groot industrieel project als een autofabriek, gaat Tesla er te veel water gebruiken en zijn nog miljoenen overheidsgeld nodig voor de infrastructuur.

Nederland

In Nederland wil Tesla niet duidelijk maken of er al dienstauto’s van haar merk rijden bij de overheid. Woordvoerster Berith Behrens van Tesla Nederland verwoordt het als volgt: “Iedereen kan een Tesla bestellen, ook in dit geval. Welke publieke figuren een Tesla rijden kunnen we helaas niet delen.’’