Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking. Al jaren wordt er gediscussieerd over een snelheidsbegrenzing vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. In het voorstel aan de Bondsraad werden ook de regels in de rest van Europa en het lagere brandstofgebruik als argumenten genoemd.

In oktober stemde een ruime meerderheid in de Bondsdag tegen een voorstel van de Groenen om een maximum van 130 in te voeren. Dat wilde de partij vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. De Duitse verkeersorganisatie ADAC is juist kortgeleden van haar principe afgestapt dat ze pertinent tegen een beperking is van de snelheid op de Autobahn.

21 miljoen leden

Vice-voorzitter Gerhard Hillebrand was degene die namens de ADAC de knuppel in het hoenderhok gooide. Hij meldde dat zijn club “niet meer in principe” tegen een snelheidsbegrenzing is. En de mening van de ADAC heeft gewicht, want ongeveer 21 miljoen Duitse automobilisten staan op de ledenlijst.

“De discussie over de invoering van een algemene maximumsnelheid op de Autobahnen wordt emotioneel gevoerd en polariseert onder de leden”, aldus Hillebrand. “Daarom legt de ADAC zich bij de kwestie op dit moment niet vast”.