De rechtbank in München heeft de aanklacht tegen Stadler en zijn drie ex-collega’s toegelaten. De officier van justitie legt hen bedrog, vervalsing van certificaten en strafbare reclame ten laste. Stadler was volgens justitie als Audi-baas al voor september 2015 op de hoogte van het sjoemelen met de emissie bij dieselmotoren maar heeft niet verhinderd dat die toch verkocht werden. De drie mede-beklaagden zouden als ingenieur bij Audi de dieselmotoren met de verboden afschakelsoftware hebben ontwikkeld. Het dieselschandaal werd op 18 september 2015 in de Verenigde Staten voor het eerst in de openbaarheid gebracht.

Vernietigen

Stadler was van 2007 tot zijn plotselinge arrestatie in 2018 voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi. Hij werd in juni van dat laatste jaar aangehouden omdat justitie vreesde dat hij belangrijke documenten zou vernietigen of laten verdwijnen en zat vervolgens vier maanden in verzekerde bewaring. De ex-Audi baas heeft steeds ontkend dat hij van het sjoemelen af wist. Stadler werd als CEO van Audi opgevolgd door de Nederlander Bram Schot maar die is inmiddels weer vervangen door Markus Duesmann. De rechtszaak zelf wordt de eerste strafrechtelijke vervolging wegens dieselgate tegen ex-autobazen in Duitsland. In de Verenigde Staten zijn wel al eerder medewerkers van Volkswagen veroordeeld.