“De coronacrisis zet de autosector enorm onder druk op een moment waarin die toch al probeert te navigeren door fundamentele technologische veranderingen en de vooruitzichten van een no-deal Brexit. We moeten zo snel mogelijk wegen zien te vinden om hier doorheen te komen met zo gering mogelijke schade voor banen en investeringen terwijl we tegelijkertijd wel de blik scherp gericht houden op de klimaatuitdaging.’’

Elektrisch

Manley wil dan ook dat het herstel vooral gebaseerd is op elektrisch rijden. Daar heeft de autowereld dan wel de steun van de overheid bij nodig.”De sector zelf besteedt al een groot deel van haar jaarlijkse budget van 60,9 miljard euro voor R&D aan decarbonisatie maar onze investeringen op zichzelf zullen niet voldoende zijn. Het 2030 Klimaatplan van de Europese Commissie eist enorme extra investeringen van onze kant. Maar die investeringen zijn op zich niet genoeg. Om van zero-emissie een werkelijke optie te maken, hebben we ook een groot netwerk aan laadpunten en vulstations nodig in alle EU-landen in combinatie met economisch-duurzame stimuleringen. Ik doe een beroep op de beleidsmakers om samen te werken om te verzekeren dat het EU automotive ecosysteem, dat aan meer dan 14,6 miljoen mensen werk biedt, kan overleven, herstellen en weer vooruitgaan.’’