Autofabrikanten zijn in Duitsland verplicht om bij de verkoop van een elektrische auto te garanderen eventueel defecte batterijen weer terug te nemen of daarvoor een erkende recyclingpartner in te schakelen. Tesla houdt zich niet aan die bepaling en krijgt daarom het UBA aan zijn broek. Tesla is echter direct weer in beroep gegaan. Volgens Tesla gaat het om ‘strikt administratieve verplichtingen’ en worden de batterij-pakketten in voorkomende gevallen wel degelijk teruggenomen. ‘Hoewel we de uitkomst van het beroep niet kunnen voorspellen, is het niet te verwachten dat deze zaak onze onderneming wezenlijke negatief zal beïnvloeden’.

Kwaad Daglicht

Dat laatste lijkt geloofwaardig voor een bedrijf dat afgelopen kwartaal 331 miljoen winst heeft geboekt. Maar de boete zet Tesla toch opnieuw in Duitsland weer in een kwaad daglicht. De Amerikaanse autobouwer heeft ook nog steeds niet alle vergunningen rond voor de nieuwe Gigafabriek bij Berlijn maar gaat wel onverdroten en in een hoog tempo door met de bouw daarvan.