Aston Martin schreef zelf anti-EV rapport

Aston Martin is in het nauw gekomen door de onthulling dat het min of meer zelf een zogenaamd onafhankelijk onderzoek schreef over de vermeende slechte milieuprestaties van elektrische auto’s. In werkelijkheid blijkt het onderzoek afkomstig van een pas opgericht éénpersoonsbureautje, Clarendon Communications, van ene Rebecca Stephens. Zij is een part-time verpleegster én de echtgenote van de communicatiebaas van Aston Martin zelf, James Stephens.

Aston Martin, dat zelf op dit moment nog geen elektrische auto’s verkoopt, bracht vorige week het onderzoek naar buiten waarin stond dat een elektrische auto minstens 48.000 kilometer moet afleggen voordat die milieuvriendelijker is dan een conventioneel aangedreven model. Dat komt, zo werd gesteld, omdat de productie van een EV en de batterijen daarvoor een zwaardere CO2-afdruk veroorzaken. Dat onderzoek, dat ook werd gesteund door Honda, McLaren en Bosch, kreeg een brede publiciteit in de Britse media maar werd al snel door deskundigen onderuit gehaald. Onder hen nam vooral de Nederlander Auke Hoekstra, volgens de Britse Guardian ‘een autoriteit op het gebied van de emissies van elektrische auto’s’ een belangrijke plaats in. Polestar, dat als bron voor de gegevens werd geciteerd, stelde op haar beurt dat de informatie uit zijn verband was gerukt.

Astongate

Aston Martin heeft toegeven ‘meegewerkt te hebben’ aan de studie die inmiddels bekend staat als Astongate. De timing van de publicatie was dan ook niet toevallig: een week eerder had de Britse regering aangekondigd dat ze tegen 2030 de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen zou verbieden. “Wij hebben regelmatig contact met de regering over haar plannen om de CO2-emissies van het verkeer terug te dringen om er zeker van te zijn dat zowel de kansen als de uitdagingen van beide kanten goed worden begrepen,’’ aldus een woordvoerder.

Aston Martin schreef zelf anti-EV rapport - Automobielmanagement.nl

Aston Martin schreef zelf anti-EV rapport

Aston Martin is in het nauw gekomen door de onthulling dat het min of meer zelf een zogenaamd onafhankelijk onderzoek schreef over de vermeende slechte milieuprestaties van elektrische auto’s. In werkelijkheid blijkt het onderzoek afkomstig van een pas opgericht éénpersoonsbureautje, Clarendon Communications, van ene Rebecca Stephens. Zij is een part-time verpleegster én de echtgenote van de communicatiebaas van Aston Martin zelf, James Stephens.

Aston Martin, dat zelf op dit moment nog geen elektrische auto’s verkoopt, bracht vorige week het onderzoek naar buiten waarin stond dat een elektrische auto minstens 48.000 kilometer moet afleggen voordat die milieuvriendelijker is dan een conventioneel aangedreven model. Dat komt, zo werd gesteld, omdat de productie van een EV en de batterijen daarvoor een zwaardere CO2-afdruk veroorzaken. Dat onderzoek, dat ook werd gesteund door Honda, McLaren en Bosch, kreeg een brede publiciteit in de Britse media maar werd al snel door deskundigen onderuit gehaald. Onder hen nam vooral de Nederlander Auke Hoekstra, volgens de Britse Guardian ‘een autoriteit op het gebied van de emissies van elektrische auto’s’ een belangrijke plaats in. Polestar, dat als bron voor de gegevens werd geciteerd, stelde op haar beurt dat de informatie uit zijn verband was gerukt.

Astongate

Aston Martin heeft toegeven ‘meegewerkt te hebben’ aan de studie die inmiddels bekend staat als Astongate. De timing van de publicatie was dan ook niet toevallig: een week eerder had de Britse regering aangekondigd dat ze tegen 2030 de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen zou verbieden. “Wij hebben regelmatig contact met de regering over haar plannen om de CO2-emissies van het verkeer terug te dringen om er zeker van te zijn dat zowel de kansen als de uitdagingen van beide kanten goed worden begrepen,’’ aldus een woordvoerder.