ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur

De Europese auto-industrie is best bereid om de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2030 verder terug te dringen, maar dan moet Europa wel investeren in meer laadpalen en waterstoftankstations.

Dit zijn de CEO’s van Europa’s grootste autofabrikanten, vertegenwoordigd in de European Automobile Manufacturers’ Association, recent overeengekomen. De bestuurders willen dat een aanstaande herziening van de CO2-regels voor personen- en bestelauto’s wordt gekoppeld aan strikte doelen om de laad- en tankinfrastructuur voor waterstof verder uit te breiden.

Bijpassende investeringen

“Onze investeringen in alternatieve aandrijfvormen betalen zich uit, afgelopen jaar was bijna 10 procent van de nieuwe auto’s in Europa er eentje met een stekker. Maar deze trend is alleen houdbaar als overheden bijpassende investeringen doen in nieuwe infrastructuur,” laat ACEA president en CEO van BMW Oliver Zipse weten. “Dat is waarom nieuwe CO2-doelstellingen voor 2030 moeten corresponderen met infrastructurele opschaling.”

Thuis en op het werk

Met andere woorden: het aantal laadpunten en waterstofstations dicteert wat een realistische CO-doelstelling is voor 2030, aldus de ACEA. Aanvullend zou de EU volgens de autofabrikanten wetgeving moeten maken voor de snelle uitrol van particuliere laadpunten thuis en op het werk.

ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur - Automobielmanagement.nl

ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur

De Europese auto-industrie is best bereid om de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2030 verder terug te dringen, maar dan moet Europa wel investeren in meer laadpalen en waterstoftankstations.

Dit zijn de CEO’s van Europa’s grootste autofabrikanten, vertegenwoordigd in de European Automobile Manufacturers’ Association, recent overeengekomen. De bestuurders willen dat een aanstaande herziening van de CO2-regels voor personen- en bestelauto’s wordt gekoppeld aan strikte doelen om de laad- en tankinfrastructuur voor waterstof verder uit te breiden.

Bijpassende investeringen

“Onze investeringen in alternatieve aandrijfvormen betalen zich uit, afgelopen jaar was bijna 10 procent van de nieuwe auto’s in Europa er eentje met een stekker. Maar deze trend is alleen houdbaar als overheden bijpassende investeringen doen in nieuwe infrastructuur,” laat ACEA president en CEO van BMW Oliver Zipse weten. “Dat is waarom nieuwe CO2-doelstellingen voor 2030 moeten corresponderen met infrastructurele opschaling.”

Thuis en op het werk

Met andere woorden: het aantal laadpunten en waterstofstations dicteert wat een realistische CO-doelstelling is voor 2030, aldus de ACEA. Aanvullend zou de EU volgens de autofabrikanten wetgeving moeten maken voor de snelle uitrol van particuliere laadpunten thuis en op het werk.