‘EU-doelstelling is verbod op verbrandingsmotor’

“Met het voor 2035 voorziene doel van zero-emissie voor personenauto’s stelt de Europese Commissie feitelijk een verbod op verbrandingsmotoren voor. Dat geldt ook voor hybride en voor lichte bestelwagens.” Dat zegt voorzitter Hildegard Müller van het Duitse Verband der Automobilindustrie.

Müller reageert daarmee op het vorige week door de Europese Commissie onthulde verscherpte klimaatbeleid. “De keuzevrijheid van de consument wordt onnodig ingeperkt. De vereiste versnelling van de transformatie is vooral voor veel toeleveranciers nauwelijks te doen. De gevolgen voor de werkgelegenheid in deze sector zullen enorm zijn. Er is geen afweging gemaakt waarin alle aspecten van de economische en sociale gevolgen zijn meegenomen.’’

Klimaatneutraal

“De auto-industrie ondersteunt het doel om Europa als eerste continent in de wereld uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te maken. Onze sector is daarmee al energiek op weg en investeert tot 2025 meer dan 150 miljard euro in klimaatneutrale aandrijvingen, elektromobiliteit en de digitalisering van het verkeer. Duitsland is al marktleider in Europa bij e-auto’s. Het EU-pakket gaat verder in de juiste richting maar slaat op enkele cruciale punten de verkeerde weg in. Bij de ambitieuze doelen tot vermindering van de CO2-emissie van voertuigen wordt over het hoofd gezien dat belangrijke voorwaarden voor een geslaagde transformatie met de beschikbare instrumenten niet realiseerbaar zijn.’’

Laadinfrastructuur

De VDA juicht toe dat de Europese Commissie veel aandacht besteed aan de laadinfrastructuur. “De voorstellen moeten echter nu ook snel en in alle lidstaten omgezet worden, en dan wel voor het hele gebied. Naast bouwverplichtingen is daarom ook in veel EU-landen het wegnemen van regelgevende hindernissen vereist. Niet in de laatste plaats hebben we 100 procent eco-stroom nodig voor alle elektrische voertuigen. Ook de tankinfrastructuur voor waterstof moet aanzienlijk sneller opgebouwd worden.’’

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?

‘EU-doelstelling is verbod op verbrandingsmotor’ - Automobielmanagement.nl

‘EU-doelstelling is verbod op verbrandingsmotor’

“Met het voor 2035 voorziene doel van zero-emissie voor personenauto’s stelt de Europese Commissie feitelijk een verbod op verbrandingsmotoren voor. Dat geldt ook voor hybride en voor lichte bestelwagens.” Dat zegt voorzitter Hildegard Müller van het Duitse Verband der Automobilindustrie.

Müller reageert daarmee op het vorige week door de Europese Commissie onthulde verscherpte klimaatbeleid. “De keuzevrijheid van de consument wordt onnodig ingeperkt. De vereiste versnelling van de transformatie is vooral voor veel toeleveranciers nauwelijks te doen. De gevolgen voor de werkgelegenheid in deze sector zullen enorm zijn. Er is geen afweging gemaakt waarin alle aspecten van de economische en sociale gevolgen zijn meegenomen.’’

Klimaatneutraal

“De auto-industrie ondersteunt het doel om Europa als eerste continent in de wereld uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te maken. Onze sector is daarmee al energiek op weg en investeert tot 2025 meer dan 150 miljard euro in klimaatneutrale aandrijvingen, elektromobiliteit en de digitalisering van het verkeer. Duitsland is al marktleider in Europa bij e-auto’s. Het EU-pakket gaat verder in de juiste richting maar slaat op enkele cruciale punten de verkeerde weg in. Bij de ambitieuze doelen tot vermindering van de CO2-emissie van voertuigen wordt over het hoofd gezien dat belangrijke voorwaarden voor een geslaagde transformatie met de beschikbare instrumenten niet realiseerbaar zijn.’’

Laadinfrastructuur

De VDA juicht toe dat de Europese Commissie veel aandacht besteed aan de laadinfrastructuur. “De voorstellen moeten echter nu ook snel en in alle lidstaten omgezet worden, en dan wel voor het hele gebied. Naast bouwverplichtingen is daarom ook in veel EU-landen het wegnemen van regelgevende hindernissen vereist. Niet in de laatste plaats hebben we 100 procent eco-stroom nodig voor alle elektrische voertuigen. Ook de tankinfrastructuur voor waterstof moet aanzienlijk sneller opgebouwd worden.’’

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?