Bovag: verhogen bijtelling elektrische auto rijdt klimaatambitie in de wielen

Het demissionaire kabinet wil de bijtelling voor elektrische auto’s op 1 januari verhogen van 12 naar 16 procent. Ook wordt de subsidiegrens versneld verlaagd van 45.000 euro dit jaar naar 35.000 euro in 2022, zo blijkt vandaag uit de Prinsjesdagstukken. Volgens de Bovag rijden de maatregelen de klimaatambities van Nederland in de wielen.

‘We hebben naast het nationale Klimaatakkoord inmiddels ook de Europese doelstelling om 55 procent CO2-reductie te realiseren in 2030 (Fit for 55). De EV speelt daarin een cruciale rol. Dan moet je de opmars daarvan niet frustreren door de bijtelling nu al te verhogen. Evenmin door beschikbare aankoopsubsidies voor particulieren met de handrem er op uit te delen. Dat daar nu wat geld bijkomt, doet daar niks aan af’, laat de Bovag in een verklaring weten.

Autobelastingplan

De autosector ‘wil en moet’ volgens de brancheorganisatie een bijdrage leveren aan het nationale Klimaatakkoord en het Europese klimaatplan, en heeft hiervoor maatregelen opgesteld in het autobelastingplan 2022 -2030 ‘Haalbaar en betaalbaar naar autoverkeer zonder uitstoot’. In dat plan pleit de branche er onder meer voor om de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar op 12 procent te houden, tot maximaal 40.000 euro van de aanschafprijs. ‘Hiermee creëren we bovendien sneller een tweedehandsmarkt zodat de EV ook voor particulieren met een wat smallere beurs binnen bereik komt’.

Daling

Het verhogen van de bijtelling van 8 procent naar 12 procent begin dit jaar heeft al een daling veroorzaakt in de verkoop van elektrische auto’s, constateert de Bovag, van 20,5 procent in 2020 tot 18 procent van het totaal aantal nieuwverkopen in 2021. ‘Verhoging van de bijtelling in 2022 zal de duurzaamheidsdoelstelling verder uit zicht doen raken’.

Lees ook:
Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride

Bovag: verhogen bijtelling elektrische auto rijdt klimaatambitie in de wielen - Automobielmanagement.nl

Bovag: verhogen bijtelling elektrische auto rijdt klimaatambitie in de wielen

Het demissionaire kabinet wil de bijtelling voor elektrische auto’s op 1 januari verhogen van 12 naar 16 procent. Ook wordt de subsidiegrens versneld verlaagd van 45.000 euro dit jaar naar 35.000 euro in 2022, zo blijkt vandaag uit de Prinsjesdagstukken. Volgens de Bovag rijden de maatregelen de klimaatambities van Nederland in de wielen.

‘We hebben naast het nationale Klimaatakkoord inmiddels ook de Europese doelstelling om 55 procent CO2-reductie te realiseren in 2030 (Fit for 55). De EV speelt daarin een cruciale rol. Dan moet je de opmars daarvan niet frustreren door de bijtelling nu al te verhogen. Evenmin door beschikbare aankoopsubsidies voor particulieren met de handrem er op uit te delen. Dat daar nu wat geld bijkomt, doet daar niks aan af’, laat de Bovag in een verklaring weten.

Autobelastingplan

De autosector ‘wil en moet’ volgens de brancheorganisatie een bijdrage leveren aan het nationale Klimaatakkoord en het Europese klimaatplan, en heeft hiervoor maatregelen opgesteld in het autobelastingplan 2022 -2030 ‘Haalbaar en betaalbaar naar autoverkeer zonder uitstoot’. In dat plan pleit de branche er onder meer voor om de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar op 12 procent te houden, tot maximaal 40.000 euro van de aanschafprijs. ‘Hiermee creëren we bovendien sneller een tweedehandsmarkt zodat de EV ook voor particulieren met een wat smallere beurs binnen bereik komt’.

Daling

Het verhogen van de bijtelling van 8 procent naar 12 procent begin dit jaar heeft al een daling veroorzaakt in de verkoop van elektrische auto’s, constateert de Bovag, van 20,5 procent in 2020 tot 18 procent van het totaal aantal nieuwverkopen in 2021. ‘Verhoging van de bijtelling in 2022 zal de duurzaamheidsdoelstelling verder uit zicht doen raken’.

Lees ook:
Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride