‘We hebben naast het nationale Klimaatakkoord inmiddels ook de Europese doelstelling om 55 procent CO2-reductie te realiseren in 2030 (Fit for 55). De EV speelt daarin een cruciale rol. Dan moet je de opmars daarvan niet frustreren door de bijtelling nu al te verhogen. Evenmin door beschikbare aankoopsubsidies voor particulieren met de handrem er op uit te delen. Dat daar nu wat geld bijkomt, doet daar niks aan af’, laat de Bovag in een verklaring weten.
Autobelastingplan
De autosector ‘wil en moet’ volgens de brancheorganisatie een bijdrage leveren aan het nationale Klimaatakkoord en het Europese klimaatplan, en heeft hiervoor maatregelen opgesteld in het autobelastingplan 2022 -2030 ‘Haalbaar en betaalbaar naar autoverkeer zonder uitstoot’. In dat plan pleit de branche er onder meer voor om de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar op 12 procent te houden, tot maximaal 40.000 euro van de aanschafprijs. ‘Hiermee creëren we bovendien sneller een tweedehandsmarkt zodat de EV ook voor particulieren met een wat smallere beurs binnen bereik komt’.
Daling
Het verhogen van de bijtelling van 8 procent naar 12 procent begin dit jaar heeft al een daling veroorzaakt in de verkoop van elektrische auto’s, constateert de Bovag, van 20,5 procent in 2020 tot 18 procent van het totaal aantal nieuwverkopen in 2021. ‘Verhoging van de bijtelling in 2022 zal de duurzaamheidsdoelstelling verder uit zicht doen raken’.
Lees ook:
Duitsland verscherpt subsidie-eisen voor plug-in hybride