VZR: kilometervergoeding moet omhoog

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vraagt het kabinet om de huidige onbelaste reiskostenvergoeding onmiddellijk te verhogen. De meeste werkgevers hanteren de onbelaste kilometervergoeding van 0,19 cent als norm, maar dat is volgens de VZR te weinig. Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 0,39 cent moeten zijn.

‘Een gemiddelde auto kost aan variabele lasten veel meer dan 19 cent per kilometer. Dit bedrag is sinds 2006 ongewijzigd. VZR bepleit al jaren een indexatie van dit onbelaste tarief, dit staat ook in het regeerakkoord. VZR vraagt het kabinet om dit naar aanleiding van de enorme brandstofprijzen versneld door te voeren’.

5 cent meer

De stijging van de brandstofprijzen levert vooral voor de 4,3 miljoen werknemers die zakelijke kilometers rijden met een eigen auto een grote kostenpost op, aldus de VZR. In het afgelopen jaar is de benzineprijs 0,90 per liter gestegen berekent de belangenorganisatie. ‘Alleen dit feit al betekent dat een gemiddelde werknemer 5 cent per kilometer extra kwijt is voor zijn zakelijke kilometers’.

Werknemer de dupe

Jan van Delft, voorzitter van VZR, legt uit. “We weten allemaal dat we bewuste keuzes moeten maken, maar de kosten van de zakelijke kilometers horen echt voor het grootste deel bij de werkgever te liggen. Juist de vele werknemers zonder leaseauto of auto van de zaak die juist afhankelijk zijn van kilometervergoeding, zijn nu de dupe. Wij verwachten van zowel de overheid als de werkgever dat zij hier iets aan doen.”

Lees ook:
VZR pleit voor belasting van 22 procent op mobiliteitsbudgetten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
VZR: kilometervergoeding moet omhoog - Automobielmanagement.nl

VZR: kilometervergoeding moet omhoog

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vraagt het kabinet om de huidige onbelaste reiskostenvergoeding onmiddellijk te verhogen. De meeste werkgevers hanteren de onbelaste kilometervergoeding van 0,19 cent als norm, maar dat is volgens de VZR te weinig. Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 0,39 cent moeten zijn.

‘Een gemiddelde auto kost aan variabele lasten veel meer dan 19 cent per kilometer. Dit bedrag is sinds 2006 ongewijzigd. VZR bepleit al jaren een indexatie van dit onbelaste tarief, dit staat ook in het regeerakkoord. VZR vraagt het kabinet om dit naar aanleiding van de enorme brandstofprijzen versneld door te voeren’.

5 cent meer

De stijging van de brandstofprijzen levert vooral voor de 4,3 miljoen werknemers die zakelijke kilometers rijden met een eigen auto een grote kostenpost op, aldus de VZR. In het afgelopen jaar is de benzineprijs 0,90 per liter gestegen berekent de belangenorganisatie. ‘Alleen dit feit al betekent dat een gemiddelde werknemer 5 cent per kilometer extra kwijt is voor zijn zakelijke kilometers’.

Werknemer de dupe

Jan van Delft, voorzitter van VZR, legt uit. “We weten allemaal dat we bewuste keuzes moeten maken, maar de kosten van de zakelijke kilometers horen echt voor het grootste deel bij de werkgever te liggen. Juist de vele werknemers zonder leaseauto of auto van de zaak die juist afhankelijk zijn van kilometervergoeding, zijn nu de dupe. Wij verwachten van zowel de overheid als de werkgever dat zij hier iets aan doen.”

Lees ook:
VZR pleit voor belasting van 22 procent op mobiliteitsbudgetten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over