CNV pleit voor verhoging onbelaste kilometervergoeding

Het kabinet moet de maximale onbelaste reiskostenvergoeding verhogen van 19 naar 23 cent per kilometer. Hiervoor pleit het CNV. De Tweede Kamer debatteert dinsdag over de koopkracht. Eerder deze maand berekende de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) al dat de onkostenvergoeding nu 0,39 cent per kilometer zou moeten zijn.

“We krijgen tientallen meldingen binnen van leden voor wie het reizen naar het werk onbetaalbaar is geworden. De verwachting is dat dit ook na 1 april zo blijft. Daarom moet de belastingvrije fiscale vrijstelling omhoog”, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. “Al jaren is die 19 cent niet toereikend, maar nu zeker niet meer. Het kabinet wil pas in 2024 de vrijstelling regelen, maar wij willen dat dit nu al ingaat. Je gaat naar je werk om geld te verdienen, niet om geld te betalen.”

Indexatie

De onkostenvergoeding is al jaren niet gewijzigd, maar volgens de VZR voldoet de huidige regeling nu écht niet meer. Dit komt met name doordat de benzineprijzen zo hard stijgen. Hierdoor is volgens de organisatie een gemiddelde medewerker 5 cent per kilometer extra kwijt is voor zijn zakelijke kilometers. Dit vereist dus een indexatie van het onbelaste tarief.

Cao

Het CNV maakt zich daarnaast sterk voor een betere reiskostenregeling in de cao’s. “We spreken leden die slechts 8 cent vergoed krijgen, met een maximum van 30 kilometer. Of mensen die helemaal niets krijgen. Deze groep werkenden moet in ieder geval de huidige fiscale vrijstelling, 19 cent, ontvangen.” Vakbond FNV wees er begin deze maand ook al op dat nog lang niet iedereen die 19 cent ontvangt. Daar moet snel verandering in komen, volgens de vakbond.

Lees ook:
VZR: kilometervergoeding moet omhoog

CNV pleit voor verhoging onbelaste kilometervergoeding - Automobielmanagement.nl

CNV pleit voor verhoging onbelaste kilometervergoeding

Het kabinet moet de maximale onbelaste reiskostenvergoeding verhogen van 19 naar 23 cent per kilometer. Hiervoor pleit het CNV. De Tweede Kamer debatteert dinsdag over de koopkracht. Eerder deze maand berekende de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) al dat de onkostenvergoeding nu 0,39 cent per kilometer zou moeten zijn.

“We krijgen tientallen meldingen binnen van leden voor wie het reizen naar het werk onbetaalbaar is geworden. De verwachting is dat dit ook na 1 april zo blijft. Daarom moet de belastingvrije fiscale vrijstelling omhoog”, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. “Al jaren is die 19 cent niet toereikend, maar nu zeker niet meer. Het kabinet wil pas in 2024 de vrijstelling regelen, maar wij willen dat dit nu al ingaat. Je gaat naar je werk om geld te verdienen, niet om geld te betalen.”

Indexatie

De onkostenvergoeding is al jaren niet gewijzigd, maar volgens de VZR voldoet de huidige regeling nu écht niet meer. Dit komt met name doordat de benzineprijzen zo hard stijgen. Hierdoor is volgens de organisatie een gemiddelde medewerker 5 cent per kilometer extra kwijt is voor zijn zakelijke kilometers. Dit vereist dus een indexatie van het onbelaste tarief.

Cao

Het CNV maakt zich daarnaast sterk voor een betere reiskostenregeling in de cao’s. “We spreken leden die slechts 8 cent vergoed krijgen, met een maximum van 30 kilometer. Of mensen die helemaal niets krijgen. Deze groep werkenden moet in ieder geval de huidige fiscale vrijstelling, 19 cent, ontvangen.” Vakbond FNV wees er begin deze maand ook al op dat nog lang niet iedereen die 19 cent ontvangt. Daar moet snel verandering in komen, volgens de vakbond.

Lees ook:
VZR: kilometervergoeding moet omhoog