Duitse PHEV-subsidie stopt eind 2022

De Duitse regering stopt eind 2022 de subsidies voor de aankoop van een plug-in hybride personenauto. Momenteel kunnen Duitsers bij een PHEV nog aanspraak maken op 6.250 euro aan staatsbijdrage. De subsidie voor batterij-elektrische auto’s blijft bestaan maar wordt in de jaren tot 2025 stapsgewijs afgebouwd.

“We willen bij de bijdragen voor elektrische auto’s de focus op klimaatbescherming. Plug-in-hybrides zijn naar onze mening normaal verhandelbaar en hebben dus geen overheidssteun meer nodig,’’ aldus minister Robert Habeck van economische zaken. In het eerdere kabinetsakkoord staat dat de overheid alleen nog voertuigen moet steunen die daadwerkelijk een positief effect op het klimaat hebben. Algemeen is daarbij de kritiek dat plug-in hybride auto’s te veel en te vaak op de ‘normale’ benzinemotor en niet elektrisch rijden. Om die reden hebben Duitse milieu-organisaties al langer kritiek op het handhaven van de bijdragen uit de staatskas.

Hoog niveau

Kopers van een batterij-elektrische auto kunnen in Duitsland dit jaar nog een premie tot 9.000 euro aanvragen. Volgend jaar daalt dat maximumbedrag volgens de huidige plannen al naar 4.000 euro en voor 2024 en 2025 komt dat dan op 3.000 euro. “Die bijdragen liggen dan altijd nog op een hoog niveau en voor kopers interessant, zeker als de autosector zelf er nog 50 procent bovenop legt,’’ aldus de bewindsman.

Lees ook:
Export elektrische auto’s kost Duitse belastingbetaler honderden miljoenen

Duitse PHEV-subsidie stopt eind 2022 - Automobielmanagement.nl

Duitse PHEV-subsidie stopt eind 2022

De Duitse regering stopt eind 2022 de subsidies voor de aankoop van een plug-in hybride personenauto. Momenteel kunnen Duitsers bij een PHEV nog aanspraak maken op 6.250 euro aan staatsbijdrage. De subsidie voor batterij-elektrische auto’s blijft bestaan maar wordt in de jaren tot 2025 stapsgewijs afgebouwd.

“We willen bij de bijdragen voor elektrische auto’s de focus op klimaatbescherming. Plug-in-hybrides zijn naar onze mening normaal verhandelbaar en hebben dus geen overheidssteun meer nodig,’’ aldus minister Robert Habeck van economische zaken. In het eerdere kabinetsakkoord staat dat de overheid alleen nog voertuigen moet steunen die daadwerkelijk een positief effect op het klimaat hebben. Algemeen is daarbij de kritiek dat plug-in hybride auto’s te veel en te vaak op de ‘normale’ benzinemotor en niet elektrisch rijden. Om die reden hebben Duitse milieu-organisaties al langer kritiek op het handhaven van de bijdragen uit de staatskas.

Hoog niveau

Kopers van een batterij-elektrische auto kunnen in Duitsland dit jaar nog een premie tot 9.000 euro aanvragen. Volgend jaar daalt dat maximumbedrag volgens de huidige plannen al naar 4.000 euro en voor 2024 en 2025 komt dat dan op 3.000 euro. “Die bijdragen liggen dan altijd nog op een hoog niveau en voor kopers interessant, zeker als de autosector zelf er nog 50 procent bovenop legt,’’ aldus de bewindsman.

Lees ook:
Export elektrische auto’s kost Duitse belastingbetaler honderden miljoenen