België wil laadpaalkleven wettelijk verbieden

Bezitters van een elektrische auto mogen die in België vanaf september alleen nog maar bij een laadpaal neerzetten om deze op te laden. Daarna moet de auto weer worden weggehaald, anders volgt een boete.

Dat heeft de Belgische minister voor mobiliteit Georges Gilkinet aangekondigd. De bewindsman wil daarmee laadpaalklevers aanpakken en zorgen voor voldoende rotatie bij de laadpalen om die zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De Belgische regering zal de wegcode aanpassen zodat parkeren op een aangewezen laadplaats ook juridisch als parkeren worden beschouwd, laat hij in een toelichting weten. Dat moet voorkomen dat EV-bezitters op de laadplek betaald of anderszins gereguleerd parkeren in de omgeving proberen te ontwijken. “Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer.’’

Cent per minuut

De sancties voor auto’s die opgeladen toch op een laadplek blijven staan, worden vastgesteld door de Belgische gemeenten. Antwerpen rekent daar op dit moment al één cent per minuut als boete voor. Minister Gilkinet heeft al eerder aangekondigd dat hij de boetes voor te hard rijden in België exponentieel wil gaan verhogen, met name voor rijders die ver boven de maximumsnelheid zitten.

Lees ook:
LeasePlan: vinden laadpunt een nachtmerrie

België wil laadpaalkleven wettelijk verbieden - Automobielmanagement.nl

België wil laadpaalkleven wettelijk verbieden

Bezitters van een elektrische auto mogen die in België vanaf september alleen nog maar bij een laadpaal neerzetten om deze op te laden. Daarna moet de auto weer worden weggehaald, anders volgt een boete.

Dat heeft de Belgische minister voor mobiliteit Georges Gilkinet aangekondigd. De bewindsman wil daarmee laadpaalklevers aanpakken en zorgen voor voldoende rotatie bij de laadpalen om die zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De Belgische regering zal de wegcode aanpassen zodat parkeren op een aangewezen laadplaats ook juridisch als parkeren worden beschouwd, laat hij in een toelichting weten. Dat moet voorkomen dat EV-bezitters op de laadplek betaald of anderszins gereguleerd parkeren in de omgeving proberen te ontwijken. “Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer.’’

Cent per minuut

De sancties voor auto’s die opgeladen toch op een laadplek blijven staan, worden vastgesteld door de Belgische gemeenten. Antwerpen rekent daar op dit moment al één cent per minuut als boete voor. Minister Gilkinet heeft al eerder aangekondigd dat hij de boetes voor te hard rijden in België exponentieel wil gaan verhogen, met name voor rijders die ver boven de maximumsnelheid zitten.

Lees ook:
LeasePlan: vinden laadpunt een nachtmerrie