Acea: te veel onzekerheid over Europese CO2-doelstellingen na 2030

Gezien de wisselvalligheid en onzekerheid in de wereld, is regelgeving over het uitbannen van de verbrandingsmotor die verder gaat dan dit decennium voorbarig. Een transparant onderzoek is nodig om de doelen voor na 2030 te bepalen. Dat benadrukt Oliver Zipse, topman van BMW, in zijn rol als voorzitter van de Europese autokoepel Acea.

Hij reageert daarmee op het besluit van het Europees Parlement om in 2035 alleen nog zero-emissie personenauto’s en bestelwagens toe te staan. ‘’Wij dringen er bij de leden van het parlement en de EU-ministers op aan alle onzekerheden waar de autosector mee te kampen heeft in overweging te nemen nu we ons voorbereiden op een drastische industriële transformatie,’’ aldus de verklaring van Acea.  

Externe factoren

Acea verwelkomt wel dat het Parlement de voorstellen voor 2025 en 2030 heeft overgenomen. “Die doelen zijn al een enorme uitdaging en alleen haalbaar met het massaal uitbreiden van de laad- en bijtank-infrastructuur. Maar gezien het feit dat de transformatie van de sector afhankelijk is van veel externe factoren, is Acea bezorgd dat de Parlementsleden een -100 procent doel voor 2035 in steen hebben gebeiteld.’’ 

Nieuwe modellen

Zipse: “De auto-industrie zal volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050. Onze industrie zit midden in een brede opkomst van elektrische voertuigen, met een gestage stroom van nieuwe modellen. Die voldoen aan de eisen van de consument en leiden de transformatie naar duurzame mobiliteit. Maar een onderzoek halverwege moet in de eerste plaats evalueren of het uitrollen van laadinfrastructuur en de beschikbaarheid van grondstoffen voldoende zijn om de voortdurende opmars van batterij-elektrische voertuigen op dat moment bij te houden.’’

Acea: te veel onzekerheid over Europese CO2-doelstellingen na 2030 - Automobielmanagement.nl

Acea: te veel onzekerheid over Europese CO2-doelstellingen na 2030

Gezien de wisselvalligheid en onzekerheid in de wereld, is regelgeving over het uitbannen van de verbrandingsmotor die verder gaat dan dit decennium voorbarig. Een transparant onderzoek is nodig om de doelen voor na 2030 te bepalen. Dat benadrukt Oliver Zipse, topman van BMW, in zijn rol als voorzitter van de Europese autokoepel Acea.

Hij reageert daarmee op het besluit van het Europees Parlement om in 2035 alleen nog zero-emissie personenauto’s en bestelwagens toe te staan. ‘’Wij dringen er bij de leden van het parlement en de EU-ministers op aan alle onzekerheden waar de autosector mee te kampen heeft in overweging te nemen nu we ons voorbereiden op een drastische industriële transformatie,’’ aldus de verklaring van Acea.  

Externe factoren

Acea verwelkomt wel dat het Parlement de voorstellen voor 2025 en 2030 heeft overgenomen. “Die doelen zijn al een enorme uitdaging en alleen haalbaar met het massaal uitbreiden van de laad- en bijtank-infrastructuur. Maar gezien het feit dat de transformatie van de sector afhankelijk is van veel externe factoren, is Acea bezorgd dat de Parlementsleden een -100 procent doel voor 2035 in steen hebben gebeiteld.’’ 

Nieuwe modellen

Zipse: “De auto-industrie zal volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050. Onze industrie zit midden in een brede opkomst van elektrische voertuigen, met een gestage stroom van nieuwe modellen. Die voldoen aan de eisen van de consument en leiden de transformatie naar duurzame mobiliteit. Maar een onderzoek halverwege moet in de eerste plaats evalueren of het uitrollen van laadinfrastructuur en de beschikbaarheid van grondstoffen voldoende zijn om de voortdurende opmars van batterij-elektrische voertuigen op dat moment bij te houden.’’