Europees Parlement: verbrandingsmotor na 2035 verboden

Het Europees Parlement heeft in meerderheid ingesteld met het plan om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in de hele EU vanaf 2035 te verbieden. Een voorstel om nog enige versoepeling in te bouwen, vooral om tegemoet te komen aan zorgen van de grote autofabrikanten, haalde het niet in de stemmingen.

“De leden van het EP steunen hiermee het voorstel van de Commissie om in 2035 zero-emissie in het wegverkeer te bereiken (een EU-breed doel om de emissies van nieuwe personenauto’s en lichte bestelwagens met 100 procent te reduceren vergeleken met 2021). Tussentijdse doelen voor de emissiereductie zijn voor 2030 vastgesteld op 55 procent voor personenauto’s en 50 procent voor bestelwagens,’’ aldus een persbericht van het Europees Parlement.

Cruciaal

Het Nederlandse EP-lid Jan Huitema, die als rapporteur over het onderwerp optrad, stelt: “Een ambitieuze herziening van de CO2 standaarden is een cruciaal onderdeel voor het bereiken van onze klimaatdoelen. Met deze standaarden scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en kunnen we innovatie en investeringen voor autofabrikanten stimuleren. Bovendien zal het kopen en rijden van zero-emissie auto’s voor de consument goedkoper worden. Ik ben erg blij dat het Europese Parlement een ambitieuze bijstelling van de 2030 doelen en een 100 procent doel voor 2035 heeft gesteund, dat is essentieel om klimaatneutraliteit te bereiken in 2050.’’

Het voorstel moet volgens de Europese procedures nu nog worden uit-onderhandeld met de Raad van Ministers. Het is in die fase mogelijk dat er alsnog een versoepeling uit de bus komt. Die verdere procedure kan, zo blijkt in de praktijk, nog geruime tijd duren.

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?

Europees Parlement: verbrandingsmotor na 2035 verboden - Automobielmanagement.nl

Europees Parlement: verbrandingsmotor na 2035 verboden

Het Europees Parlement heeft in meerderheid ingesteld met het plan om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in de hele EU vanaf 2035 te verbieden. Een voorstel om nog enige versoepeling in te bouwen, vooral om tegemoet te komen aan zorgen van de grote autofabrikanten, haalde het niet in de stemmingen.

“De leden van het EP steunen hiermee het voorstel van de Commissie om in 2035 zero-emissie in het wegverkeer te bereiken (een EU-breed doel om de emissies van nieuwe personenauto’s en lichte bestelwagens met 100 procent te reduceren vergeleken met 2021). Tussentijdse doelen voor de emissiereductie zijn voor 2030 vastgesteld op 55 procent voor personenauto’s en 50 procent voor bestelwagens,’’ aldus een persbericht van het Europees Parlement.

Cruciaal

Het Nederlandse EP-lid Jan Huitema, die als rapporteur over het onderwerp optrad, stelt: “Een ambitieuze herziening van de CO2 standaarden is een cruciaal onderdeel voor het bereiken van onze klimaatdoelen. Met deze standaarden scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en kunnen we innovatie en investeringen voor autofabrikanten stimuleren. Bovendien zal het kopen en rijden van zero-emissie auto’s voor de consument goedkoper worden. Ik ben erg blij dat het Europese Parlement een ambitieuze bijstelling van de 2030 doelen en een 100 procent doel voor 2035 heeft gesteund, dat is essentieel om klimaatneutraliteit te bereiken in 2050.’’

Het voorstel moet volgens de Europese procedures nu nog worden uit-onderhandeld met de Raad van Ministers. Het is in die fase mogelijk dat er alsnog een versoepeling uit de bus komt. Die verdere procedure kan, zo blijkt in de praktijk, nog geruime tijd duren.

Lees ook:
Betekent de Europese Green Deal het einde van de verbrandingsmotor?