Pon ageert tegen de ABA-campagne omdat de campagne onterecht de indruk wekt dat ‘universele autobedrijven in staat en gerechtigd zijn om garantiewerkzaamheden en -claims voor de klant af te wikkelen’. ABA’s campagne-pay-off ‘Je bent beter af bij het onafhankelijk autobedrijf’ is feitelijk onjuist, vindt Pon. Bovag-zusterafdeling NDA, de Nederlandse Dealer Associatie, is het helemaal eens met de bezwaren van Pon, zegt NDA-voorzitter Geert Vermeer. Ook andere NDA-leden hebben hun beklag gedaan bij het NDA-bestuur over de ABA-campagne. Vermeer kreeg ‘tientallen’ reacties van leden met ‘ernstig bezwaar’ tegen de campagne. ‘Dat is veel’, benadrukt Vermeer, ‘en er is met onze achterban al een hele discussie gaande.’ Maar naast deze inhoudelijke discussie over ‘garanties en voorwaarden’ speelt nog iets. ‘De ABA-campagne heeft te nadrukkelijk een Bovag-beeld’, verklaart Vermeer. ‘Onze leden ervaren de campagne te veel als een Bovag-campagne. Het lijkt voor de consument alsof de Bovag de afzender is. Het lijkt alsof de Bovag mensen naar het merkonafhankelijke autobedrijf verwijst. En dat is natuurlijk niet te pruimen door de NDA.’ Bij Pon is niemand bereikbaar voor een toelichting. ABA-secretaris Anton Pluim, de woordvoerder in deze zaak, is eveneens met vakantie tot eind juli. Maar in de nieuwsbrief van de Bovag Krant stelt de ABA dat de gewraakte pay-off ‘Je bent beter af bij het onafhankelijk autobedrijf’ de grenzen die jurisprudentie aan ‘dit soort algemene reclame-uitingen’ stelt niet overschrijdt. Lees AM nr. 13