In september en oktober laat het door Reed Elsevier uitgegeven weekblad lezers via een poll op internet bepalen wat hun favoriete limousine is. Sponsor (‘ondersteuner’) is GE Fleet Services. De leasemaatschappij brengt vandaag een persbericht uit waarin ze meldt dat FEM Business de verkiezing van de Executive Car of the Year voor de eerste maal in Nederland organiseert. Maar dat is natuurlijk niet waar. De eerste met deze verkiezing in Nederland was Automobiel Management in mei 1993. De prijswinnende Executive Car, ‘Executive Car van het Jaar 1993’, was destijds de Mercedes-Benz 300 SE 2.8. De winnaar (rapportcijfer 8,6) won ruim van de ex aequo genoteerde nummers 2, de toen nieuwe en opvallend hoog scorende Lexus LS400 (een 8,2) en de Cadillac Seville STS (ook 8,2). De BMW 730i V8 werd derde, met een 7,9. Op de shortlist stonden verder de Jaguar XJ6 3,2 Sovereign, de Audi 100 2.8 E en de Citroën XM V6 Exclusive. De prijs was geen publieksprijs, de winnaar werd bepaald door een deskundige jury, waaronder de toenmalige stalmeester van de Koningin, kunstenares Ans Markus en schrijver/columnist/autokenner G.L. van Lennep. Veel van de toen goed scorende merken zijn terug te vinden in een tussenstand van de nieuwe ‘Executive Car of the Year’-verkiezing (zie www.executivecaroftheyear.nl ). Mercedes staat op 5 (met de CLS Coupé), Jaguar (XJ8) op 4, Audi A8 op 6, BMW 7 op 10. Op 1 staat de Maserati Quattroporte. Dat lijkt geen wonder bij een publieksprijs. Wat zou u stemmen? Maar de belangrijkste vraag blijft natuurlijk: wat zou u kopen? In die competitie legt de vierdeurs-Maserati het nog altijd dik af tegen de Teutoonse zakenauto’s van Mercedes en BMW, en Volvo. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse FEM Business 100 Diner op 26 oktober 2005.