Het 56 pagina’s tellende magazine, formaat Allerhande, verschijnt zes keer per jaar. Het blad gaat gratis naar iedereen die is aangesloten bij het Prepensioenfonds Wegvervoer. Ongeveer driekwart van hen is chauffeur (trucks maar ook busjes, koeriers etc), de rest werkt als planner op kantoor of als magazijnmedewerker of in warehouses. Ton Magazine wordt gemaakt door Boss & Wijnhoven in Utrecht, een communicatieadviesbureau dat uitsluitend actief is voor sociale partners. Boss & Wijnhoven werkt ook voor de Bouwnijverheid en de Metalektro. Opdrachtgever is SOOB, Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen. Daarin is zowat iedere partij in de vervoerssector betrokken, van Transport & Logistiek Nederland (TLN) tot KNV, van het reïntegratiefonds tot het opleidingenfonds, van FNV Bondgenoten tot CNV. Binnen twee jaar moet het blad zichzelf bedruipen via de adverteerders. Ton Magazine komt voort uit het vroegere blad Chauffeurswereld, een uitgave van vakbond FNV, maar is absoluut geen vakbondsblad, benadrukt redacteur Titus van den Hurk van Boss & Wijnhoven. De naam Ton knipoogt naar tonnage, maar is ook een naam die veel voorkomt in de sector, vertelt Van den Hurk. En het blad past in de naamgevingtrend in tijdschriftenland, beter gezegd voornaamgeving: de laatste vijf jaar verschenen de bladen Jan, George, Maxim, Sen, Jackie, Linda, Pim, Johan (alweer ter ziele), Katrien en Kelly. Het tweede nummer ligt in de eerste week van oktober op de deurmat. Zie www.tonmagazine.nl .