Jetta gepositioneerd als overtuigende zakenauto

De Jetta heet weer Jetta. Jetta werd Vento werd Bora werd Jetta en niet alleen de naam voelt vertrouwd. Ook de introductiecampagne doet dat.

De introductiecampagne voor de nieuwe Volkswagen Jetta knipoogt naar de tv-commercial voor de Volkswagen Vento van tien jaar geleden. Daarin werd de Vento nadrukkelijk gepositioneerd als de no nonsens-auto van de crisismanager (in de parkeergarage volgen steeds grotere directieauto’s elkaar op – Triumph Spitfire, Mercedes, Amerikanen – terwijl de garage zelf steeds vervelozer wordt, en ondertussen hoor je dat aanstekelijke liedje ‘Dry bones’). Bedenkers Lode Schaeffer en Erik Wünsch van toen reclamebureau DDB (nu van S-W-H) wonnen er alle prijzen mee die je maar kunt winnen. Later, in 1998, werd het filmpje uit 1993 tweede bij de verkiezing van de ‘Nederlandse autocommercial van de eeuw’. En, niet onbelangrijk, na de crisismanagercampagne kon Pon de Vento’s niet meer aanslepen terwijl voor de reclame niemand zo’n Golf-met-aangeplakte-kont wilde. Nu positioneert DDB Amsterdam de Jetta weer als zakenauto. De zakenauto van de rasverkoper die zelfs een motoragent op de vluchtstrook twee Miele-stofzuigers in zijn maag weet te splitsen. De pay-off is: ‘De overtuigende zakenauto. Volkswagen Jetta’. Er is ook een advertentie waarin de Jetta-bezitter de man van de McDonald’s-Drive-in een grasmaaier weet te slijten. Nu nog afwachten of de Jetta zelf zakelijke kopers kan overtuigen. De bedenkers van de nieuwe campagne (dagbladen, magazines, online en dealeradvertenties) zijn dit keer Sanne Braam en Sikko Gerkema van DDB Amsterdam. De fotograaf is Arthur Mebius. Bij opdrachtgever Pon’s Automobielhandel zijn verantwoordelijk Peter van der Graaf en Marian Verheij. Voor het onlinegedeelte tekent Tribal DDB. (EW)

Jetta gepositioneerd als overtuigende zakenauto - Automobielmanagement.nl

Jetta gepositioneerd als overtuigende zakenauto

De Jetta heet weer Jetta. Jetta werd Vento werd Bora werd Jetta en niet alleen de naam voelt vertrouwd. Ook de introductiecampagne doet dat.

De introductiecampagne voor de nieuwe Volkswagen Jetta knipoogt naar de tv-commercial voor de Volkswagen Vento van tien jaar geleden. Daarin werd de Vento nadrukkelijk gepositioneerd als de no nonsens-auto van de crisismanager (in de parkeergarage volgen steeds grotere directieauto’s elkaar op – Triumph Spitfire, Mercedes, Amerikanen – terwijl de garage zelf steeds vervelozer wordt, en ondertussen hoor je dat aanstekelijke liedje ‘Dry bones’). Bedenkers Lode Schaeffer en Erik Wünsch van toen reclamebureau DDB (nu van S-W-H) wonnen er alle prijzen mee die je maar kunt winnen. Later, in 1998, werd het filmpje uit 1993 tweede bij de verkiezing van de ‘Nederlandse autocommercial van de eeuw’. En, niet onbelangrijk, na de crisismanagercampagne kon Pon de Vento’s niet meer aanslepen terwijl voor de reclame niemand zo’n Golf-met-aangeplakte-kont wilde. Nu positioneert DDB Amsterdam de Jetta weer als zakenauto. De zakenauto van de rasverkoper die zelfs een motoragent op de vluchtstrook twee Miele-stofzuigers in zijn maag weet te splitsen. De pay-off is: ‘De overtuigende zakenauto. Volkswagen Jetta’. Er is ook een advertentie waarin de Jetta-bezitter de man van de McDonald’s-Drive-in een grasmaaier weet te slijten. Nu nog afwachten of de Jetta zelf zakelijke kopers kan overtuigen. De bedenkers van de nieuwe campagne (dagbladen, magazines, online en dealeradvertenties) zijn dit keer Sanne Braam en Sikko Gerkema van DDB Amsterdam. De fotograaf is Arthur Mebius. Bij opdrachtgever Pon’s Automobielhandel zijn verantwoordelijk Peter van der Graaf en Marian Verheij. Voor het onlinegedeelte tekent Tribal DDB. (EW)