Coronel (tevens directeur van kartbanen in Huizen en Enschede) dreigde de importeur van Citroën in Nederland met een kort geding omdat Citroën niet direct reageerde op een verzoek om te stoppen met het spotje. Marketingdirecteur Wil Giezenaar van Citroën vond dat flauw, vertelt Coronel. ‘Maar zo’n spotje draait maar een paar weken, dus we konden niet wachten’. Net voor de rechtszaak half vorige week zou dienen, kwam een compromis tot stand. Het spotje, bedacht door Citroën’s reclamebureau Euro RSCG in Amsterdam, werd niet uit de ether gehaald maar aangepast en – sinds donderdag – in nieuwe vorm uitgezonden. Karten werd in de eerste versie ‘levensgevaarlijk’ genoemd. Dat werd veranderd in gevaarlijk. ‘Tja, gevaarlijk dan zoals voetbal en hockey gevaarlijk zijn’, voegt Coronel toe. Bovendien verdween de uitspraak dat karts geen veiligheidsgordels en hoofdsteunen hebben, geheel uit de commercial. ‘Karts hebben tegenwoordig wel veiligheidsgordels en hoofdsteunen’, aldus Coronel. ‘En mijn karts hebben ook rubberen bumpers en afgeschermde zijkanten. Wat veiligheid betreft zie je een parallel met de autobranche.’ Dat is belangrijk, betoogt Coronel, want elk jaar bezoeken 150.000 Nederlanders een kartbaan, waar ze gemiddeld anderhalve ‘heat’ rijden. ‘Dat zijn gauw miljoenen kartrondjes.’ Raymond Coronel (45), oudere broer van de racetweeling Tim en Tom Coronel, racete zelf ook. Hij was Nederlands kampioen toerwagens in 1986 en 1988.