Ten opzichte van 2004 (483.745 stuks) betekent het eindresultaat van vorig jaar een achteruitgang van bijna twintigduizend auto’s. Niettemin houden RAI en Bovag de moed erin: 2006 zal volgens hen een klim te zien geven naar 475 duizend stuks. Voor het eerst na 37 jaar slaagde Opel er niet in marktleider te blijven (zie berichtgeving elders op de AM-site). Volkswagen is de nieuwe nummer één bij de merken (44.922), gevolgd door Opel (44.479), Peugeot (39.848), Renault (39.786) en Ford (37.666). De overige plaatsen worden ingenomen door achtereenvolgens Toyota, Citroën, Volvo, Hyundai en Kia. Laatstgenoemde nestelde zich voor het eerst in de Nederlandse verkooptoptien (15.044 registraties). Het marktaandeel van Kia kwam uit op 3,23 procent, 23 procent meer dan vorig jaar. Kia verwacht in 2006 door te groeien naar meer dan negentienduizend registraties. Bij de modellen wist de Volkswagen Golf (16.349) voor het eerst sinds enkele jaren de Peugeot 307 (15.493) uit het zadel te werpen. De Opel Astra (14.520) eindigde als derde, gevolgd door de Ford Focus (12.664) en Renault Scenic (12.495).