Voor importeur Pon betekent de nummer 1-positie dat men voor het eerst op twee verkoopfronten marktleider is: bedrijfswagens én personenauto’s. Bij de personenauto’s was het, om in sporttermen te spreken, een spannende eindstrijd waarin met een bandbreedte, neuslengte of zo u wilt pas na strafschoppen de winnaar kon worden aangewezen. Stond Opel op 30 december nog elf auto’s voor, op oudjaarsdag sloeg Volkswagen de beslissende slag. Het merk eindigde met 44.922 registraties, de eeuwige rivaal met 44.479. In het kielzog pakte Peugeot het brons door landgenoot Renault met een nóg kleiner verschil voor te blijven (39.848 om 39.786). Volgens woordvoerder Jacques Geijsen heeft Volkswagen het lot een beetje geholpen door “een paar honderd auto’s” waarvan de delen 1 nog open stonden versneld te registeren. “Normaal is dat niet onze politiek. Maar omdat we er zo dicht bij waren, wilden we deze kans niet voorbij laten gaan. Je hebt er nu eenmaal niets aan om marktleider te zijn van het derde kwartaal.” Geijsen verklaart de wisseling van de wacht uit de actieve modellenpolitiek van Volkswagen. In het voorbije jaar kregen de Passat en Jetta een opvolger, werd de Polo gefacelift en maakte de Fox zijn debuut op de Nederlandse markt. Gezien de grote orderportefeuille en het nog niet complete motorenprogramma rekent Geijsen erop ook 2006 winnend af te sluiten. Het merk gaat de mijlpaal niet breed uitmeten. “Wel intern, uiteraard. Extern heel misschien met een advertentie, maar zelfs dat weten we nog niet. We willen hier Volkswagen-waardig mee omgaan. Bescheiden dus.” Opel-woordvoerder Jeroen Maas vindt de verloren koppositie weliswaar “jammer”, maar stelt dat de eerste plaats nooit een doel op zich is geweest. “Waar het om gaat is een tevreden klant. Daarin en in rendement van onze organisatie hebben we dit jaar veel geïnvesteerd, beseffend dat we door het loslaten van acties ons leiderschap konden kwijtraken. Overigens stonden we ook met die nieuwe strategie op 30 december nog bovenaan.” Volgens Maas is Opel door zijn traditioneel sterkere afhankelijkheid van de consument kwetsbaarder voor conjunctuurverschillen dan andere merken. Met succes is daarom afgelopen jaar gewerkt aan een steviger positie op de zakelijke markt. Gezien de komst van een reeks nieuwe c.q. vernieuwde modellen ziet Maas 2006 met vertrouwen tegemoet.