InSites Consulting ondervroeg 2700 Nederlandse internetgebruikers. Zeven op de tien Nederlandse surfers gaven aan afgelopen jaar minstens één keer op de website van een automerk langs geweest te zijn, meldt Sales Management/Sales Online. Surfend Nederland verzamelt vooral algemene informatie over automerken (64% van de surfers) gevolgd door het gedetailleerd vergelijken van productinformatie (60%). Opvallend is dat ruim een kwart van de Nederlandse internetters het web al gebruikt om een offerte aan te vragen voor een nieuwe auto. De meest bezochte autowebsite (onder Nederlandse surfers) is die van Volkswagen. Daarna volgen de sites van Opel, Peugeot en Renault. Opvallend is dat Opel en Ford procentueel het meest bezoekers trekken die al een Opel of een Ford bezitten. Op de site van Volkswagen komen procentueel gezien meer ‘potentiële klanten’ op bezoek. De Volkswagen-site heeft tevens de meest tevreden bezoekers. Dit geldt ook voor de website van Toyota. Uit de studie rolde een lagere tevredenheidscore van sitebezoekers van Nissan.