-[deurbel:] Dingdong. -Jongetje: ‘Meneer, mag ik uw auto wassen?’ -Man: ‘Ja, hoor, dat kost je tien euro.’ -[voice-over:] ‘De BMW 5-serie. Zakenauto van het Jaar 2005.’ Maar de hoofdprijs voor creatieve reclame is aan dit spotje voorbij gegaan. Autoreclame op tv of radio grijpt dit jaar namelijk geheel naast de ADCN Lampen. Dat zijn de belangrijkste creatieve-reclameprijzen, zeg maar de reclame-Oscars. Wel werden tijdschriftadvertenties voor autoreclame bekroond: een Zilveren Lamp was er voor de Peugeot 1007 (van bureau Euro RSCG Amsterdam) en de Volkswagen Jetta (waarin louter overtuigende vertegenwoordigers van stofzuigers, grasmaaiers en dergelijke lijken te rijden). Die campagne werd verzonnen door VW-bureau DDB Amsterdam. Maar dat waren alleen tweede prijzen. Bij de uitreiking afgelopen donderdagavond in Amsterdam waren er Gouden Lampen voor bijvoorbeeld Cup-a-Soup (‘How deep is your dip?’), Centraal Beheer (open bus), McDonald’s (‘Mannenburger’) en voor Planet Internet (‘Moderne technieken’). Op de net bekend geworden nominatielijst van de elf campagnes die kans maken op een Effie, de reclameprijs voor effectiviteit, is geen enkele autocampagne te vinden.