Maar dat is een beetje overdreven uitgedrukt want het gaat uitsluitend over de CO2-uitstoot van de auto in het eerste jaar na aflevering. Die wordt gecompenseerd maar daarmee is de Daihatsu natuurlijk niet CO2-neutraal. Hij is immers geproduceerd en getransporteerd waarvoor behalve grondstoffen veel energie is verbruikt, met CO2-uitstoot tot gevolg. Maar de importeur is wel een overeenkomst aangegaan met de stichting Trees for Travel. Deze stichting houdt zich bezig met aanleg en behoud van bos om door reizen uitgestoten broeikasgas ‘te compenseren’. Trees en Travel investeert ook in duurzame energie en energiebesparingprojecten. De CO2-uitstoot van een Daihatsu wordt door deze overeenkomst gedurende het eerste jaar gecompenseerd door een hoeveelheid bomen te planten die in dat jaar eenzelfde hoeveelheid CO2 zal opnemen dan die ene Daihatsu zal uitstoten. De importeur hoopt dat de eigenaar van de auto het initiatief na het eerste jaar verlengd. Zo niet, is het dus gedaan met de 'neutraliteit'.