Zoals bekend wordt er door dealers (onder druk van de marktaandelen) nogal eens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om auto’s eerst op eigen naam te registeren als demo dan wel deze – veelal met terugkoopverklaring – te slijten aan de verhuursector. In dealerkringen wordt dit ook wel ‘geforceerde verkoop’ genoemd. In het eerste halfjaar was het aantal geregistreerde demo’s echter vrijwel exact gelijk aan het demo-aantal in de eerste zes maanden van 2006; 29.277 om 29.268. Ook de afzet van rentals nam slechts een goede 3 procent toe, wat vooral kan worden toegeschreven aan de toegenomen bedrijvigheid van de zakelijke verhuurklanten. Niettemin blijven sommigen merken een voorliefde voor de demo-inzet houden. Ford gaat daarbij het verst, het merk heeft in de ‘demomarkt’ een marktaandeel van maar liefst 14,7 procent, gevolg door Peugeot dat een aandeel heeft van 7,4 procent. Voorlopig marktleider Opel scoort een bescheiden 5,5 procent van het aantal demo’s, maar is wel de grootste toeleverancier van de verhuursector geweest in de eerste zes maanden: 3.220 stuks, 17,3 procent van alle rentals. Overigens is dit voor Opel-begrippen niet eens een extreem hoog aantal, vorig jaar werden er in dezelfde periode ruim tweehonderd méér Opels ingezet. Een compleet markt- en merkenoverzicht is te vinden op www.dealersupportnet.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding