Occasionverkoop: nek-aan-nekrace vakhandel en particulier

Merkdealers en universelen zullen hun leidende positie in de occasionhandel verliezen aan de particulier.

In het eerste halfjaar van 2007 waren de gezamenlijke particulieren goed voor 44 procent van de totale occasionafzet aan eindgebruikers. De merkdealers zagen hun aandeel verder slinken naar negentien procent, de overige autobedrijven waren samen goed voor 37 procent van de afzet aan eindgebruikers. De vakhandel heeft dus nog 56 procent van de occasionmarkt in handen, tot vijf jaar geleden lag dat percentage nog steevast boven de zestig. Bij voortzetting van de huidige trend is de particulier over een jaar of vijf, zes de vakhandel voorbij als het belangrijkste verkoopkanaal voor occasions. Wel viel er in de eerste zes maanden van dit jaar een algehele toename van de occasionverkoop aan eindgebruikers te noteren maar die komt volledig op het conto van de ontketende particuliere handel. De handelsamateurs verkochten met z’n allen in het eerste halfjaar met liefst negen procent meer, terwijl de merkdealers (-5%) en de onafhankelijke autobedrijven (-1%) minder afzetten. Daarnaast nam ook de onderlinge handel tussen de autobedrijven (-8%) sterk af. Deels zal dit laatste te maken hebben met de toegenomen occasionexport. In het eerste halfjaar verdwenen er ruim 94 duizend gebruikte auto’s over onze landsgrenzen, acht procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Occasionverkoop: nek-aan-nekrace vakhandel en particulier - Automobielmanagement.nl

Occasionverkoop: nek-aan-nekrace vakhandel en particulier

Merkdealers en universelen zullen hun leidende positie in de occasionhandel verliezen aan de particulier.

In het eerste halfjaar van 2007 waren de gezamenlijke particulieren goed voor 44 procent van de totale occasionafzet aan eindgebruikers. De merkdealers zagen hun aandeel verder slinken naar negentien procent, de overige autobedrijven waren samen goed voor 37 procent van de afzet aan eindgebruikers. De vakhandel heeft dus nog 56 procent van de occasionmarkt in handen, tot vijf jaar geleden lag dat percentage nog steevast boven de zestig. Bij voortzetting van de huidige trend is de particulier over een jaar of vijf, zes de vakhandel voorbij als het belangrijkste verkoopkanaal voor occasions. Wel viel er in de eerste zes maanden van dit jaar een algehele toename van de occasionverkoop aan eindgebruikers te noteren maar die komt volledig op het conto van de ontketende particuliere handel. De handelsamateurs verkochten met z’n allen in het eerste halfjaar met liefst negen procent meer, terwijl de merkdealers (-5%) en de onafhankelijke autobedrijven (-1%) minder afzetten. Daarnaast nam ook de onderlinge handel tussen de autobedrijven (-8%) sterk af. Deels zal dit laatste te maken hebben met de toegenomen occasionexport. In het eerste halfjaar verdwenen er ruim 94 duizend gebruikte auto’s over onze landsgrenzen, acht procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding