In het eerste halfjaar stegen de autoreclamebestedingen met veertien procent naar een bruto-totaal van 148 miljoen euro. Daarmee is door de sector een gemiddeld bedrag van 502 euro per afgeleverde nieuwe auto aan reclame geïnvesteerd. Zoals bekend nam de autoafzet in diezelfde periode met zo’n drie procent toe. De autobranche is nu de communicatiebedrijven (met name telecom en kabelexploitanten) en de voedingsretailers (Albert Heijn, C1000, et cetara) voorbij. De mediakeuze van de automarketeers valt vaker dan in andere branches op televisie (55%), dag- en nieuwsbladen (17%) en radio (11%). Met name publiek- en vaktijdschriften worden gemeden voor auto-uitingen. Daarnaast blijft ook de besteding aan internetreclame naar verhouding wat achter. De huidige nummer drie in de lijst van best verkochte merken – Toyota ofwel Louwman & Parqui (foto) – heeft het grootste reclamebudget: bijna elf miljoen euro in zes maanden tijd. Met name Opel (vorig jaar nog met afstand de reclamekampioen) gaf daarentegen beduidend minder uit. reclamebestedingen per branche (x 1000 €) periode: jan. t/m juni 2007 2006 % +/- 1 Personenauto's 148.246 129.669 +14% 2 Communicatiebedrijven 147.406 160.558 -8% 3 Filiaalbedrijf Voeding 131.672 130.196 +1% 4 Touroperators 105.722 76.761 +38% 5 Filiaalbedrijf Elektro Muziek 81.199 78.113 +4% 6 Verzendhuizen 62.154 47.147 +32% 7 Charitatieve Instellingen 57.322 61.032 -6% 8 Huidverzorging 56.323 46.020 +22% 9 Filiaalbedrijf DHZ Artikelen 51.692 47.995 +8% 10 Warenhuizen 48.048 47.800 +1% totale bestedingen 2.945.326 2.809.483 +5% Bron: Nielsen: bewerking: AUMACON