Dit zegt Joost Ravoo, directeur corporate communication van de Nederlandse Spoorwegen. Niet de eerste de beste dus. Hij stelt op het weblog van pr-vakblad Communicatie: ‘Rai, Bovag, TLN, EVO en VNA hebben te veel geld en te weinig ideeën’. Is het een pleidooi tegen de auto en voor de trein van deze NS-baas? Nee, het woord trein valt niet eens. Hij heeft andere bezwaren, meer communicatief van aard. ‘De boodschap is vooral negatief van aard en sterk op de persoon (minister Bos) gericht’, stelt Ravoo. ‘Ondanks de evidente poging in te spelen op het huidig sentiment over de politiek, en in het bijzonder over het onderwerp filebestrijding, is een ongeloofwaardiger aanpak bijna onmogelijk.’ Dat legt hij uit. ‘Ten eerste: waarom is de campagne alleen gericht op Wouter Bos en niet op ‘het kabinet’; zijn de automobielclubs bang om hun vriendjes van het CDA te verliezen? Ten tweede: de negativiteit is goedkoop en soms onwaar ‘Bos stopt geld in zijn zak’; dit mobiliseert dus tot niets. Ten derde: er wordt geen aanlokkelijk alternatief geboden. De gezamenlijk expertise van Rai, Bovag, TLN, EVO en VNA lijkt niet verder te reiken dan holle frases als ‘de automobielindustrie investeert graag in een beter milieu’. Daadwerkelijke oplossingen voor het prangende milieu- en bereikbaarheidsprobleem in Nederland – of ten minste aanzetten daartoe – worden niet geboden.’ Ravoo geeft wel toe dat al veel Nederlanders de site stopbos.nl hebben bezocht. ‘Op de site staat de teller inmiddels wel bijna op een miljoen bezoekers; dat moet gezegd. Maar volgens mij zijn er efficiëntere en constructievere manieren om de doelgroep de daar aangeboden petitie te laten ondertekenen. Bijvoorbeeld: hoeveel automobilisten hebben in de campagneperiode niet op natuurlijke wijze contact gehad met hun Bovag-garage, hun VNA-leasebedrijf etc? Wat zou de (media)impact geweest zijn van een daadwerkelijk alternatief ter bestrijding van de files? Of: zou je automobilisten niet gewoon bij een tankstation de petitie kunnen laten ondertekenen? Weg dus met het zinloos advertentiegeweld. Als die clubs ook maar één cent subsidie zouden krijgen, dan zou ik het wel weten als ik Bos was. Heel verstandig overigens van ANWB om niet mee te doen.’ ( www.communicatieonline.nl/opinie/bericht/zinloos-advertentiegeweld )