Het marktaandeel van de online verkoop van nieuwe auto’s in Nederland zal groeien van nagenoeg nihil naar zeven tot vijftien procent particulier en tot vijftien tot twintig zakelijk in 2012. Justien Marseille leidt dit onder andere af uit analyses van ophanden zijnde trendbreuken in zowel de beleving van online verkoop algemeen, de verschuivingen die optreden bij klanten en het veranderende imago van de auto in het algemeen. Onderzoek van Capgemini (Cars Online 2007) wees recent ook uit dat één op de vijf consumenten vandaag de dag al een nieuwe auto via internet zou willen aanschaffen. De komende jaren gaan zowel het aandeel zakelijke als vrouwelijke rijders sterk toenemen. Beide groepen kenmerken zich door een meer rationeel zoek- en selectieproces. Belangrijke voorwaarden waaraan het online verkoopproces moet voldoen zijn duidelijkheid over zaken als onderhoud, garantie en wie de afzender is (dealer en/of importeur). Ook verwacht de consument dat de auto sneller dan normaal worden geleverd en de prijs scherp is. De belangrijkste reden die The Future Institute voor het grote aandeel particuliere verkopen aandraagt is dat internet ondertussen geaccepteerd is als thuiswinkel en de consument steeds meer vertrouwen heeft in het online zakendoen. Maar liefst 75 procent van de Nederlandse bevolking tussen 14 en 25 jaar maakt inmiddels gebruik van internetbankieren, het toppunt van online vertrouwen. Zestig procent van de mensen tussen 25 en 49 jaar schaft momenteel wel eens iets online aan. Bij mensen die ouder dan 65 jaar zijn, doet 23 procent dit ook al. Ook worden er online steeds duurdere aankopen gedaan en vrouwen zijn hierin koploper. Als belangrijke tweede reden noemt ze de duidelijke vervrouwelijking van de maatschappij waarbij mannen, net als vrouwen, veel rationeler een auto zullen gaan kopen. Vrouwen zitten minder emotioneel in het aankoopproces dan een man. Gebleken is ook dat ze vijftien procent meer betalen dan mannen bij het kopen van een auto. Ze hebben meer geld over voor service en een goede relatie met degene die de auto verkoopt. Ze hechten meer aan het kunnen aanschaffen van een auto in hun eigen omgeving. Het grootste aantal online verkopen zal in de zakelijke markt worden gerealiseerd. Daar is een paar duidelijke redenen voor, volgens The Future Institute. Nu de arbeidsmarkt weer krap wordt, is het zaak om zakelijke rijders zo snel mogelijk in de juiste auto te kunnen laten rijden zodat hun tevredenheid hoog over de werkgever er niet onder lijdt. Ook willen fleetowners tegen zo’n scherp mogelijk tarief een betrouwbare auto aanschaffen aangezien de mobiliteitsbehoefte van de medewerkers vaak de tweede kostenpost is binnen een bedrijf en het hierbij dus van belang is om op de kosten te letten. Internet biedt deze mogelijkheid als geen ander. Werkgevers en zakelijke rijders hebben een minder grote emotionele binding met de aanschaf van een nieuwe zakelijk gereden auto dan de particulier en laten dan ook vooral gemak, betrouwbaarheid en prijs prevaleren. Verder moet de procedure van een auto kopen zo gemakkelijk mogelijk zijn. Zo min mogelijk administratieve lasten en tijd kwijt zijn met het proces. Via internet is dit te realiseren. “Dealers kunnen het als welkome aanvulling zien dat een groter deel van de nieuwverkopen via internet gaat lopen. Het is een goede manier om een grotere omloopsnelheid van de nieuwe auto’s te bereiken omdat je je afzetgebied fors uitbreidt. Dit geldt nu ook al voor de online occasionverkoop. Bovendien kan alleen door online in te spelen op de wensen van de consument het retailkanaal zijn invloed op het aankoopproces blijven uitoefenen”, meent Justien Marseille. Gebleken is ook dat men echt, ook al verlopen er meer en meer inkopen via internet, op zoek is naar vertrouwen en kwaliteit. De bevindingen van de trendanalist worden onderschreven door onderzoek onder honderden lezers van Autoweek. Hiervan gaf een groot deel aan wel degelijk via internet een nieuwe auto te willen kopen maar dan niet bij een intermediair maar direct bij de bron zelf, te weten de merkdealer of de importeur.