De afgelopen weken hebben de Hummer-dealers veel meer bezoekers over de vloer gehad dan gebruikelijk, aldus De Telegraaf. Veel eigenaren en nieuwe klanten van de kolossale auto’s willen nog snel hun slag slaan voordat de slurptaks ze tienduizenden euro’s duurder maakt. Woordvoerder Dick Braakhekke van Hummer-importeur Kroymans bevestigt de toenemende vraag naar de Hummer. “De berichtgeving in de media heeft de klant wakker geschud. De komende weken zullen we meer auto’s verkopen dan gebruikelijk in deze periode. Dat zal nu nog niet zichtbaar zijn in de registraties. Veel auto’s zullen pas in januari worden geregistreerd." Hummer-dealers benaderen bestaande Hummer-klanten met de mededeling dat het interessant is nu een nieuwe Hummer te bestellen, voordat de slurptaks daadwerkelijk is ingevoerd. De verkooporganisatie reserveert en bestelt meer exemplaren. Braakhekke verwacht geen leveringsproblemen. Het importbedrijf vertegenwoordigt heel Europa en kan zo schuiven met de beschikbare voorraad. “Daar waar vraag is naar de Hummer H2 of H3 kunnen we dezelfde auto aanbieden voor een land waar de vraag op dat moment kleiner is. Of heel Nederland moet nu aan de Hummer gaan, dan zou er een leveringsprobleem kunnen ontstaan. Ik verwacht niet dat dat gebeurt,” aldus Braakhekke. Door de invoering van slurptaks, de extra belasting gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto, stijgt het prijskaartje van de bijna 94 duizend euro kostende H2 met meer dan 30 duizend euro. De H3, vanaf 50 mille te koop, wordt nog altijd 15 duizend euro duurder. Daardoor komt ook de leaseprijs van de auto hoger te liggen waardoor de bestuurder meer bijtelling moet betalen. De bijtelling op zichzelf neemt ook al toe van 22 tot 25 procent.