De website maakt gebruik van de nieuwste technieken, de nieuwste inzichten en is een website die volledig vanuit de consument denkt en handelt, zeggen de oprichters. Marque Joosten en Marijn Pijnenborg stonden eerder aan de wieg van Freeler, de eerste gratis internetserviceprovider, en van 2001 tot 2006 waren zij verantwoordelijk voor huizensite Funda. Zie zomoto.nl , waar je je kunt aanmelden voor een beta-(test)versie van de site. Om tot de lancering eind 2007 mensen (en de pers) warm te houden heeft Zomoto met Locatienet de filegadget ontwikkeld. Deze eenvoudig down te loaden gadget vertelt dankzij actuele gegevens van verkeerscentrum Nederland (vcnl) van Rijkswaterstaat gebruikers op ieder moment wat de verwachte reistijd is van zijn rijtraject. Het lijkt of Zomoto Autobytel-ambities heeft. Want de oprichters denken dat er veel meer nieuwe auto’s online worden verkocht. ‘We zijn druk bezig met de ontwikkeling van een speciale module waarmee consumenten hun nieuwe droomauto kunnen samenstellen. Een tool waar volgens ons echt behoefte aan is.’ Hun voorgevoel wordt onderstreept door de bevindingen van onderzoeker/trendwatcher Justien Marseille van onderzoeksbureau The Future Institute, die verwacht dat er rond 2012 zo’n 7 tot 15 procent van de particuliere auto’s via internet verkocht zal worden. Als voornaamste reden noemt zij het groeiende vertrouwen van de consument in het online zakendoen. Het grootste aantal online verkopen zal echter volgens haar in de zakelijke markt worden gerealiseerd. Hier verwacht Marseille een groei van 15 tot 30 procent. Deze groei is voornamelijk te verklaren vanwege de tijdwinst, het gemak en de mogelijkheid om tegen zo scherp mogelijk tarieven een auto te kopen.