Profs verliezen van amateurs in occasionhandel

Voor het eerst verkochten particulieren meer auto’s aan elkaar dan de gezamenlijke autobedrijven aan elkaar. C-to-C is dus groter dan B-to-B.

In lijn met de in januari (met 3,4 procent) gedaalde nieuwverkopen is het aantal verhandelde occasions in de eerste maand van 2008 ook gedaald, met één procent. Het ging om 241.759 exemplaren in januari 2007 naar 238.373 in januari 2008. Deze cijfers vallen echter in drie segmenten uiteen, waarbij ieder segment een specifieke situatie kent. Allereerst doen de gezamenlijke autobedrijven het bij de afzet aan eindgebruikers even goed/slecht als in januari 2007; 91.271 stuks vorig jaar tegenover 91.161 dit jaar: -0,1 procent. Daarbinnen winnen de merkdealers echter terrein (+2,0 procent) terwijl de onafhankelijken (voorheen: ABA) een verlies van 4,6 procent moeten incasseren. Grotere verschuivingen zijn er in de onderlinge transacties. Zo verkochten particulieren in januari aan elkaar liefst 10,8 procent méér occasions. De gezamenlijke autobedrijven waren minder actief; de onderlinge handel ging met 11,8 procent achteruit, waarmee het C-to-C-segment nu voor het eerst groter is dan de categorie B-to-B. Zie voor meer cijfers op www.dealersupportnet.nl

Profs verliezen van amateurs in occasionhandel - Automobielmanagement.nl

Profs verliezen van amateurs in occasionhandel

Voor het eerst verkochten particulieren meer auto’s aan elkaar dan de gezamenlijke autobedrijven aan elkaar. C-to-C is dus groter dan B-to-B.

In lijn met de in januari (met 3,4 procent) gedaalde nieuwverkopen is het aantal verhandelde occasions in de eerste maand van 2008 ook gedaald, met één procent. Het ging om 241.759 exemplaren in januari 2007 naar 238.373 in januari 2008. Deze cijfers vallen echter in drie segmenten uiteen, waarbij ieder segment een specifieke situatie kent. Allereerst doen de gezamenlijke autobedrijven het bij de afzet aan eindgebruikers even goed/slecht als in januari 2007; 91.271 stuks vorig jaar tegenover 91.161 dit jaar: -0,1 procent. Daarbinnen winnen de merkdealers echter terrein (+2,0 procent) terwijl de onafhankelijken (voorheen: ABA) een verlies van 4,6 procent moeten incasseren. Grotere verschuivingen zijn er in de onderlinge transacties. Zo verkochten particulieren in januari aan elkaar liefst 10,8 procent méér occasions. De gezamenlijke autobedrijven waren minder actief; de onderlinge handel ging met 11,8 procent achteruit, waarmee het C-to-C-segment nu voor het eerst groter is dan de categorie B-to-B. Zie voor meer cijfers op www.dealersupportnet.nl