De klacht, gedeponeerd bij de Reclame Code Commissie, heeft betrekking op de voordelen die TomTom claimt voor zijn nieuwste product: high definition navigatie. Volgens de VDI maakt TomTom op een oneerlijke manier reclame voor zijn nieuwe product. Ook zouden de voordelen niet waar te maken zijn. HD Traffic is volgens TomTom veel actueler en geeft een grotere dekking dan traditionele verkeersinformatie. In radiospots stelt TomTom dat de reguliere filegegevens feitelijk zonder waarde zijn: op het moment dat de automobilist de informatie te horen krijgt, staat hij al in de betreffende file. HD Traffic zou juist veel eerder gegevens doorsturen, zodat er nog een uitwijkmogelijkheid is. Eigenaren van een TomTom met HD Traffic krijgen via het Vodafone-netwerk en een live-verbinding elke drie minuten verkeersdata naar hun navigatieapparaat gezonden. Door het grote aantal klanten van Vodafone, van wie velen onderweg in de auto, zou min of meer te voorspellen zijn waar de opstoppingen ontstaan. Op dinsdag 1 april buigt de Reclame Code Commissie zich over de kwestie.