De Nederlandse bruto mediabestedingen op dit vlak bedroegen in 2007 ruim 23 miljoen euro. Dat is 8,6 procent van de totale bruto mediabestedingen voor autocampagnes. In het vierde kwartaal van 2007 was zelfs bijna dertien procent van de totale bruto mediabestedingen ‘groen’ ten opzichte van 3,6 procent in het eerste kwartaal. ‘De groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten vertaalt zich zichtbaar in de mediabestedingen van automerken. Zij profileren zich steeds vaker met termen als milieubewust, milieuvriendelijk, milieuverantwoord, duurzaam en schonere toekomst’, aldus Lars de Vries van Adfact tegen ReclameWeek. Hij verwacht dat deze trend zich zal doorzetten in het eerste kwartaal van 2008. In januari en februari is 11,4 procent groen ten opzichte van het totaal. Binnen de totale groene mediabestedingen nemen Opel, Toyota en Renault in 2007 gezamenlijk ruim vijftig procent voor hun rekening. Opel was koploper en besteedde met 4,8 miljoen euro twintig procent van zijn budget aan groene campagnes. Toyota en Renault volgde met respectievelijk 4,2 miljoen (17,7 procent) en 3,3 miljoen euro (13,9 procent). De merken die in verhouding de meeste nadruk op groen leggen, zijn Smart (73 procent van zijn bruto mediabestedingen), BMW (70 procent) en Honda (34,4 procent). Bruto mediabestedingen groene autocampagnes 2007 Q1 2.330.000 euro 3,6 procent Q2 5.500.000 euro 7,4 procent Q3 5.922.000 euro 9,7 procent Q4 9.750.000 euro 13,2 procent